26/06/2022
تعالوا قبل ما نكلم عن بند السباكة
نكلم عن حاجة اسمها الشيرب
الشيرب وكيفيه تحديده واستخداماته:
الشيرب هو اساس شغل التشطيبات ومن غيره مش هنعرف نشتغل سواء تركيب بلاط الارضيات اوالاسقف المعلقة واعمال السباكة والنجارة .......
الشيرب ؟! .. اللي هو اية ؟!
علامه مثلث مقلوب نعملها على الحوائط علشان ننسب منها الشغل بتاعنا
طب بحدده ازاي ؟!🤔
بتبقي طول فترة المشروع كهيكل خرساني شغال علي نقطة الصفر المعماري واللي بتكون
( رصيف الشارع ,, قاعدة عمود انارة ,, بلاعة صرف ) ودي اللي بتنسب منها المبني ككل فبتنقل منسوبها ف الموقع وتشتغل عليه .. وبتطلع منه 1 م وبيكون دا الشيرب للمبني بتاعك ودايما بتكون نقلة عند فراغ السلم وشغال منة ..
ولو مش موجود وانا بشطب بخلي السباك يروح عند السلم برة الشقة ويحدده علي ارتفاع 1.10 م من ارضية الخرسانة ( عشان فية 10 سم تشطيب ) وينقلة جوا الشقة ع معظم الحوائط وكمان جوا الحمام والمطبخ .
طب بينقلة ازاي ؟!🤔
بميزان الخرطوم اللي بيبقي مليان مية ,, وبيثبت مستوي المية في احد طرفي الخرطوم ويروح يعلم عند مستوي المية في الطرف التاني من الخرطوم
** بظبط منة وش التشطيب عن طريق اني بنزل من الشيرب ده 1 م .
** وكمان بيضمن ان بداية الشبابيك ( الجلســة ) في مستوي واحد .
** بظبط منة منسوب السقف المعلق لو موجود .
** بظبط منة الابواب اللي بيكون ارتفاعها 2.20 م , ودا بيتم عن طريق قياس 1.20 م من الشيرب لحد راس الحلق .
** بظبط منة ميول الحمام وارتفاعات مخارج السباكة للحوض والقاعدة والبانيو والسخان .
** بظبط منة ارتفاعات مفاتيح الكهربا والبرايز وانها تكون علي مستوي واحد عشان الديكور .
طبعا بالنسبة للحمام لازم تكون مهبط السقف بتاعة 10 سم دا في سقف solid slab
او بتقلل سمك البلاطة بتاع 6 سم في حالة flat slab
عشان البيبة او الصفاية بتاعة الصرف ( ارتفاعها من 8 ـــ 10 سم ) وكمان ميل المواسير واللي بتكون سم في المتر .
طب لو اثناء الصب معملتش تهبيط ولا تقليل .. هتعمل اية وقتها ؟!🤔
عندك حلين✌️ اما تعلي مستوي التشطيب بتاعك يوصل لــــ 16 سم ..
او تعمل عتبة تخلي الحمام بتاعك مستواة اعلي من مستوي باقي الشقة .