08/09/2022
Dit is DE KEUZE waar we gedwongen voor staan gezien het gemeentebestuur reeds de vlucht vooruit neemt zonder eerst te peilen naar de wenselijkheid van hoogbouw bij de bevolking. Om die redenen roept deze pagina op een bindend referendum te organiseren over hoogbouw alvorens enige verdere stappen worden genomen in die richting door het gemeentebestuur.
De Tour de Reuze in Duinkerke illustreert mooi de keuze waar we voor staan en de impact ervan. Niet te vergeten dat dit voorbeeld over één toren gaat, maar het mogelijks niet bij één toren zal blijven als ook in onze gemeente de deur wordt opengezet voor dergelijke projecten.
We kennen allemaal de skyline van Duinkerke die we vanaf het strand of een duin kunnen 'bewonderen' en die wordt gedomineerd door één mastodont die zowat overal bovenuit torent.
Deze 24 verdiepingen tellende woontoren is 75 meter hoog en heeft nog eens 13 meter aan antennes op haar dak staan; de antennes zijn op grote afstand weliswaar minder of niet zichtbaar, maar zijn dat wel voor omwonenden. Ook in het geval van dergelijke hoogbouwprojecten in De Panne mag er dus verwacht worden dat dergelijke antennes er zullen komen.
De Tour de Reuze staat op zo'n dikke 16 km van De Panne centrum vandaan en toch uiterst zichtbaar afhankelijk van de weersomstandigheden en uittorenend boven alles in het gebied dat die 16km beslaat (maw hoger dan de duinen, hoger dan enig andere constructie tussen DP en DK). Ook in Koksijde is de toren nog steeds duidelijk zichtbaar, evenals in de moeren en in elke richting tot kilometers ver om het fameuse gebouw heen. Dichterbij - in Duinkerke zelf - is de toren omnipresent, torent ze en werpt ze haar schaduw boven alles uit. Totaal ontheemd en los van het bindweefsel van de 'benedenstad'. Het aanpalende gebouw (in rood gemarkeerd) telt 8 verdiepingen en is dus te vergelijken met de huidige situatie en aangehouden bouwhoogtes in De Panne; merk op hoe de Tour de Reuze daarboven uittorent en hoe - in het geval van De Panne - de huidige brandweervoorzieningen ontoereikend zouden zijn om redding op dergelijk grote hoogte te realiseren.
Een keuze voor de toekomst van De Panne en Adinkerke die we niet licht mogen nemen dus en dus toebehoort aan elk van ons inwoners van De Panne - Adinkerke. Willen wij inwoners een landschap dat gedomineerd wordt door (luxe residentiele) woontorens die vaak slechts enkele weken in het jaar bewoont worden?... dat is de vraag die het gemeentebestuur zich in de eerste plaats moet stellen alvorens enig verder initiatief in die richting te nemen.
(gebruikte foto is een detail uiteen veel grotere foto, genomen vanop 20m hoogte in de Zeelaan op exact 16,4 km bij slechte weersomstandigheden)