17/10/2025
Hvor skal vi hen, Aabenraa?
Ønsker vi, at byen udvikler sig? Det spørgsmål vil de fleste sikkert svare bekræftende på. Spørgsmålet er hvordan og hvorhen?
Behov for flere boliger… på den samme plads
I Aabenraa er vi så heldige at have fantastiske naturværdier helt bynært. Det er positivt, men mulighederne for udvidelse er ikke uendelige, når man er afgrænset af skov og vand til alle sider.
Nogle mener, at der ikke må ændres på de nuværende rammer, og vil helst beholde alt, som det er. Men hvad sker der så? Nok intet som helst! Historiens lærdom er, at stagnation er lig med tilbagegang og afvikling. Verden omkring os står nemlig ikke stille… selv om vi gør. Scenariet er tomme butikker og forladte erhvervsbygninger.
Statistikken fortæller os, at flere vælger at bo alene, og derfor skal en by som Aabenraa have mindst 200 boliger mere om året, for at befolkningstallet ikke falder!
Dertil kommer urbaniseringen, altså at flere og flere flytter fra land til by. Vi har ganske enkelt brug for flere kvadratmeter, og når vi ikke kan vokse i bredden, bliver vi nødt til at tænke i højden, som alle andre byer.
Kommunens egne nyeste analyser fortæller, at der er behov for 1000 boliger mere inden 2030.
Der er brug for en holdningsændring
Derfor bør vi tage et opgør med det negative syn på udvikling og få kastet nogle idéer op i luften. Vi skal have ja-hatten på og tænke muligheder først – og begrænsninger sekundært.
Spørgsmålene er mange. Skal vi have en havn midt i byen? Havnen ønsker i øvrigt også mere plads. Hvad er behovet om 5, 10,15 eller 20 år?
Det er spørgsmål, vi er tvunget til at planlægge efter og afsætte mulige arealer til allerede nu, hvis vi ikke skal afvikle.
Skal vi holde på de unge i byen, så de stadig vil vælge EUC syd i Aabenraa?
Skolen på Stegholt er ikke ny mere og skal opgraderes på et tidspunkt. Alternativt kan man overveje at bygge en ny skole og bruge det gamle areal til byudvikling. Det kunne bestemt også trække mange nye borgere til byen.
Hvor skal den eventuelt placeres?
Mulighederne er mange, og her er 3 forslag:
På Kilen, som er buffer mellem havnen og et boligareal.
Det kunne også være på Lundsbjerg Industrivej, hvor EUC har en skole i forvejen.
Eller måske allerbedst:
Ringrider/Dyreskuepladsen, så vi får en endnu større Campus og plads til kollegieboliger. Hvis man valgte den løsning, så kunne Ringrider/Dyreskuepladsen eventuelt flyttes til en ny og mere rummelig placering på Kilen.
Sønderborg kommune, Linak og Danfoss har allerede afsat 3 milliarder til at få flere studerende til Sønderborg, så vi må ikke vente for længe.
Det vi i dag kalder historie – er blot fortidens udvikling
Mulighederne er mange, hvis man tør at tænke ud af boksen.
Historisk set har der altid været udvikling – og der har altid været både tilhængere og modstandere af den.
I stedet for at lade os begrænse af historien, bør vi måske bruge den til at se fremad. De historiske bydele vi ser i Aabenraa i dag er faktisk vidnesbyrd om fortidens udvikling.
Så lad os tænke på, hvordan vi kan fortsætte udvikling i Aabenraa, så vores børn og børnebørn kan føle sig hjemme, finde gode rammer for uddannelse og forhåbentlig boligmuligheder.
Så Aabenraa bliver en by de kan blive i… eller vende tilbage til.
Det er jo et paradoks, at mange beslutninger om fremtiden træffes af modne mennesker, som – af gode grunde – ikke selv kommer til at opleve det færdige resultat.
Spørg derfor jeres børn og børnebørn, hvilken fremtid de gerne vil overtage.
Vækst og succes skabes bedst i fællesskab