Horup Bolig A/S

Horup Bolig A/S Vores boliger i Aabenraa og Rødekro ligger meget centralt placeret. Der er ikke langt til byernes kerne med rige indkøbsmuligheder.

14/11/2025

Hvad er ordentlighed?
Hvis man virkelig ønsker åbenhed, er der ét enkelt spørgsmål, Aabenraa Kommune kan besvare:

Kan kommunen be- eller afkræfte, at der – mens Thomas var førstemand – blev indgivet en henvendelse om misbrug af en kommunal mailadresse (.dk) udstedt til et byrådsmedlem, som blev brugt til at oprette en falsk Facebook-profil?
Og førte det til en intern undersøgelse – eller blev sagen lukket ned?

Det er et simpelt spørgsmål.
Men svaret siger alt om, hvad “ordentlighed” faktisk betyder i praksis.

Åbenhed og ærlighed styrker demokratiet.
Se videoen.

11 nye seniorboliger til RødekroVi har godt nyt til boligsøgende i Rødekro. Vi har netop fået byggetilladelse til 11 nye...
13/11/2025

11 nye seniorboliger til Rødekro
Vi har godt nyt til boligsøgende i Rødekro. Vi har netop fået byggetilladelse til 11 nye boliger, der bliver opført bag ved Østergade 1. De nye boliger er markeret med ringe på tegningen.

Det bliver seniorboliger i samme stil som Østergade 1, og materialevalget både udvendigt og indvendigt bliver næsten identisk – dog med mere variation i størrelser på de enkelte boliger.

Vi er klar over, at det kun er et lille plaster på vores venteliste for Østergade, som lige nu er på 155 reservationer – mens vores naboejendom, Granhaven, også har over 100 reservationer.

Efterspørgslen er stor, og vi er glade for, at der er blevet mulighed for at skabe flere boliger i Rødekro.

Meget mere information om de kommende boliger følger snarest her på siden, og du kan holde dig opdateret på vores hjemmeside eller læse andre historier ved at klikke på logoet øverst.

Alle kneb bruges til at knække ytringsfriheden — selv falske Facebook-profilerI dag og i går bragte JydskeVestkysten fle...
08/11/2025

Alle kneb bruges til at knække ytringsfriheden — selv falske Facebook-profiler
I dag og i går bragte JydskeVestkysten flere artikler, som fortalte, at Facebook havde stoppet annonceringen for nogle af mine opslag, fordi jeg havde overskredet Facebooks regler om politiske budskaber.

Det er da en god historie for både JydskeVestkysten og dens blå ejer, men det er — i sædvanlig stil — en noget lemfældig omgang med sandheden.

For nej, der er ikke betalt nogen penge til nogen partier, og Facebook har ikke lukket vores historie ned uden udefrakommende påvirkninger, som JV så malerisk beskriver.

Hvis Facebook mente, at der var et budskab i mine opslag, som ikke overholdt mediets retningslinjer, havde jeg slet ikke fået lov til at annoncere opslaget i første omgang.

Men desværre er der enkelte personer uden moral, som ikke respekterer andres meninger eller udtalelser. De samler så mange personer som muligt i deres eget netværk og anmelder annoncen som ulovlig.

Da den indtil da kun er blevet godkendt af Facebooks robotter, er Facebook nødt til at lade levende mennesker kigge på den.

Det tager tid, så for en sikkerheds skyld stopper man annonceringen, mens det sker. Når de finder ud af, at der ikke er noget galt, er historien blevet uaktuel.

Hvis man ikke kan få venner nok til at anmelde en annonce, laver man da bare nogle falske profiler.

Erfaren internettrold endte i retten
Efter en anmeldelse stod Phillip Tietje i retten, hvor han afviste brugen af falske profiler, men erkendte, at han havde masseanmeldt en Facebook-side fra sin egen profil, fordi han var uenig i indholdet og ville have siden stoppet.

Ikke desto mindre er det dokumenteret, at Tietje har benyttet sig af falske profiler, og at han endda har brugt sin kommunalt udleverede mailadresse til at oprette en falsk profil, som han brugte til at miskreditere politiske modstandere. Og ja, vi har dokumentationen.

Det sidste førte til en intern undersøgelse i Aabenraa Kommune, som hans parti hurtigt fik mørklagt.

Når JydskeVestkysten har blåt ejerskab, kan de jo ikke slagte folk i egne rækker.

I øvrigt er jeg ikke politiker og bliver det aldrig. Når jeg fortæller, at Tietje og Andresen skyder skylden for egne fejl på den forkerte mand, er det blot ment som en relevant oplysning til Aabenraas borgere og vælgere.

Det giver dem et bedre fundament, når de skal træffe afgørende valg.

Vi kunne være kommet langt med et positivt samarbejde.Nogle gange er det svært at forstå spillereglerne – især når de æn...
31/10/2025

Vi kunne være kommet langt med et positivt samarbejde.
Nogle gange er det svært at forstå spillereglerne – især når de ændres lige så hurtigt som vinden vender, og af ganske få personer.

Da projektet Hvalen blev præsenteret i starten af 2024, var der bred interesse. Dorte Soll havde tidligere udtalt, at vi havde lyttet opmærksomt til udvalgets omkring byggeriet.

Efterfølgende blev vi ekstraordinært inviteret til debatmøde hos de blå den 22.februar 2024.

Her spurgte Philip Tietje ind til, om det ikke var muligt at gøre konferencefaciliteterne større.

Paradokset var at fire måneder senere – på borgermødet i Aabenraa Arena den 19. juni – opsøgte han os og sagde:

"Vi bliver nødt til at ændre noget. For min skyld kan I droppe hotel og konferencefaciliteterne – det kan bygges bag Kilen. Hotelgæster og turister er da ligeglade med, hvor de bor. For min skyld kan I bare lave et rent boligbyggeri."

En reel kovending.
Til tider er det svært at finde ud af, hvad Philip Tietje egentlig mener og ønsker.

Hotel- og konferencedelen var ikke ultimativt vigtigt for os rent økonomisk – vi kunne godt nøjes med boligbyggeri. Men Hvalen var tænkt som mere end det.

Den skulle være et vartegn for Aabenraa, og ønsket om hotel og konferencecenter kom fra Aabenraas erhvervsliv. Det kunne have bidraget til vækst og udvikling i hele kommunen.

Sådan blev det ikke.
Efter sommeren 2024 besluttede byrådet at nedsætte en 3-mands arbejdsgruppe: Jan Riber, Dorte Soll og Thomas Andresen.

Jan Riber var klar i mælet og ønskede at arbejde videre. Dorte Soll ønskede, at byggeriet blev lavere, så hun kunne få bred opbakning fra hele gruppen.

Men Thomas Andresen havde siden trone faldet undladt at udtale sig – hverken positivt eller negativt. Ingen konkret udmelding, ingen retning, og dermed intet grundlag at arbejde videre ud fra, men han ville gerne fortælle hvad andre mente.

Det har været tydeligt, at han mere end noget andet ønskede at udskyde projektet, foreslog dog en arkitektkonkurrence, for at tiden så løber.

Derfor valgte vi at trække projektet.

Ikke mange erhvervsfolk ved hvor de har Thomas Andresen.

Hvor kunne vi dog komme langt, hvis alle brugte deres energi på positive tanker og muligheder – frem for navlebeskuende magtkampe, eget ego og farve krig.

🎄 Julefrokost i Aabenraa – hos Under Sejlet eller som Take Away 🎄Saml kollegaerne eller familien til en stemningsfuld ju...
27/10/2025

🎄 Julefrokost i Aabenraa – hos Under Sejlet eller som Take Away 🎄

Saml kollegaerne eller familien til en stemningsfuld julefrokost med udsigt til Aabenraa Fjord. Vi har hyggelige lokaler på Under Sejlet – og mulighed for eget lokale på Hotel Østersø.

I restauranten
Nyd vores klassiske julebuffet med velkomstdrink og alle favoritterne – fx sild, æg & rejer, gravad/røget laks, fiskefilet, tarteletter, lun leverpostej, frikadeller, medister, grønkål, glaseret skinke, flæskesteg med brunede kartofler – og ris à la mande, ost og julekonfekt til dessert.

Pris fra 498 kr. pr. person. Mulighed for tilkøb af drikkepakker ad libitum.

Mad ud af huset / Take Away
Skal festen holdes på kontoret eller derhjemme? Bestil julebuffet klar til servering – nemt og velsmagende.

Pris 298 kr. pr. kuvert (min. 10). Bestil senest 3 dage før, afhentning i restauranten. Leveres i perioden 11. nov. – 20. dec. 2025.

Flere julemuligheder
• Juleplatte (serveret ved bordet kl. 12–17): 299 kr. pr. person.
• 2/3‑retters julemenu: 355 / 448 kr.…

Overnatning til firmafesten
På Hotel Østersø tilbyder vi festlige priser: enkeltværelse 550 kr., dobbeltværelse 800 kr. inkl. morgenmad (for 2 pers.).

Book nu – populære datoer går hurtigt

https://www.undersejlet.dk/book-bord/

📧 [email protected] · ☎️ 74 62 01 00
Send os en mail – eller ring, så finder vi den løsning, der passer til jer.

🌸 Når mange giver lidt – sker der noget stort! 🌸Lena Krag Smidt fra Park by Men’s Cut har igen i år gjort en kæmpe forsk...
25/10/2025

🌸 Når mange giver lidt – sker der noget stort! 🌸

Lena Krag Smidt fra Park by Men’s Cut har igen i år gjort en kæmpe forskel 💪

Med sit store engagement og et hjerte af guld har hun stablet en fantastisk indsamling på benene til Kræftens Bekæmpelse 💗

Hele 476.313 kr. blev det til ved årets arrangement den 23. oktober – takket være over hundrede sponsorer og et stærkt lokalt fællesskab, der viser, hvad vi kan, når vi står sammen. 🙌

Lena er en sand ildsjæl – og et levende bevis på, hvor meget man kan ændre, når man tør tage initiativ ❤️

💬 Vi deler jævnligt historier som denne – og andre emner, der fortjener lidt mere opmærksomhed.

Kig gerne forbi vores side (klik øverst på navnet), og se hvad der ellers rører sig 👀

Uværdig magtkamp forhindrer udvikling Det er både ærgerligt og lidt trist, gang på gang, at opleve Philip Tietje skrive ...
24/10/2025

Uværdig magtkamp forhindrer udvikling
Det er både ærgerligt og lidt trist, gang på gang, at opleve Philip Tietje skrive eller udtale, at Jan Riber er skyld i, at der ikke er kommet gang i noget hotelbyggeri i Aabenraa.

Jeg forstår selvfølgelig, at det er en del af spillet, men, som hovedpersonen i netop den sag, har jeg brug for at fortælle, at Tietjes udtalelser rammer 100 procent ved siden af målet.

Da de første planer for et hotelbyggeri kom for nøjagtig 4 år siden, var Philip Tietje formand for Vækstudvalget.

Philip Tietje henvendte sig dengang til mig og oplyste, at hotelprojektet var så vigtigt for byen, at der ikke måtte gå ophedet kamp i et så betydeligt projekt.

Han ville derfor gerne have, at vi stillede det i bero til efter november 2021. Det virkede som en rimelig anmodning, så vi sagde naturligvis ja.

I november 2021 måtte Thomas Andresen dog overlade tronen til Jan Riber Jacobsen.

Da vi i januar 2022 igen tog hotelprojektet frem, var der opbakning fra Jan Riber Jacobsen og Co, som fik projektet sendt til behandling i udvalget.

Det blev et godt og positivt samarbejde, indtil Thomas Andresen ved flere lejligheder højlydt ytrede, at der ikke måtte sættes gang i ny udvikling, så længe Jan Riber Jacobsen sad for bordenden.

Effekten af den holdning er let nok at se. Det har været meget svært at skabe sammenhold og udvikling i byen under de betingelser.

Handler det simpelthen om, at Thomas Andresen og Phillip Tietje ønsker at forhindre udvikling for at kunne sige, at der ikke er skabt resultater nok siden Thomas Andresen forlod tronen.

Er arbejdet for enkelte medlemmer blevet en barnlig magtkamp om taburetter frem for et arbejde for fællesskabets interesser?

Er det blevet vigtigere at kunne sige, hvem der skaber udvikling… end at skabe den?

Jeg har ikke svaret på de spørgsmål, men måske er det spørgsmål, du som borger skal stille dig selv og de personer, der skal vise sig værdige til din tillid?

Under alle omstændighed kan jeg oplyse, at Tietjes og Andresens gentagne forsøg på at gøre Jan Riber Jacobsen til syndebuk i denne sag er helt malplacerede.

“Sammen sætter vi Sønderjylland på landkortet”Vi står her i dag midt i noget ganske særligt. Aabenraa og hele Sønderjyll...
21/10/2025

“Sammen sætter vi Sønderjylland på landkortet”
Vi står her i dag midt i noget ganske særligt.

Aabenraa og hele Sønderjylland er ikke bare et sted på Danmarkskortet – det er et sted med sjæl, med historie, og med et kæmpe potentiale for fremtiden.

Vi har en natur, der kan tage pusten fra selv den mest berejste. Fjorde, skove, marker, kyster – vi bor i en af de smukkeste egne af Danmark.

Men vi har mere end det. Vi har mennesker med vilje, energi og fællesskab. Det er vores største styrke.

Erhvervsmæssigt står vi stærkt. Vores virksomheder tør tænke nyt, skabe arbejdspladser og vise vejen inden for både industri, transport, handel og grøn omstilling.

Vi er placeret midt i grænselandet – dér, hvor Europa møder Danmark. Det giver os unikke muligheder for at handle, samarbejde og udvikle.

Og vi har uddannelser, der giver de unge mod på fremtiden. Fra folkeskoler og gymnasier til erhvervsuddannelser og videregående uddannelser – her kan man både vokse og blive.

Og vi har brug for, at de unge ser Sønderjylland som et sted, hvor man ikke bare kan drømme, men også virkeliggøre sine drømme.

Derfor er det så vigtigt, at vi alle tager ja-hatten på. Ikke at tale os selv ned, men at løfte hinanden op. Ikke at se begrænsninger, men at se mulighederne. For mulighederne – de er her. Vi skal bare turde gribe dem.

Så lad os stå sammen om at fortælle historien om Aabenraa og Sønderjylland. En historie om stolthed, om muligheder og om fremtid.

For vi har alt, hvad der skal til – og lidt til.

Tak fordi I vil være med til at løfte vores landsdel ind i fremtiden.

Sammen kan vi mere, end vi tror.

Hvor skal vi hen, Aabenraa?Ønsker vi, at byen udvikler sig? Det spørgsmål vil de fleste sikkert svare bekræftende på. Sp...
17/10/2025

Hvor skal vi hen, Aabenraa?
Ønsker vi, at byen udvikler sig? Det spørgsmål vil de fleste sikkert svare bekræftende på. Spørgsmålet er hvordan og hvorhen?

Behov for flere boliger… på den samme plads
I Aabenraa er vi så heldige at have fantastiske naturværdier helt bynært. Det er positivt, men mulighederne for udvidelse er ikke uendelige, når man er afgrænset af skov og vand til alle sider.

Nogle mener, at der ikke må ændres på de nuværende rammer, og vil helst beholde alt, som det er. Men hvad sker der så? Nok intet som helst! Historiens lærdom er, at stagnation er lig med tilbagegang og afvikling. Verden omkring os står nemlig ikke stille… selv om vi gør. Scenariet er tomme butikker og forladte erhvervsbygninger.

Statistikken fortæller os, at flere vælger at bo alene, og derfor skal en by som Aabenraa have mindst 200 boliger mere om året, for at befolkningstallet ikke falder!

Dertil kommer urbaniseringen, altså at flere og flere flytter fra land til by. Vi har ganske enkelt brug for flere kvadratmeter, og når vi ikke kan vokse i bredden, bliver vi nødt til at tænke i højden, som alle andre byer.

Kommunens egne nyeste analyser fortæller, at der er behov for 1000 boliger mere inden 2030.

Der er brug for en holdningsændring
Derfor bør vi tage et opgør med det negative syn på udvikling og få kastet nogle idéer op i luften. Vi skal have ja-hatten på og tænke muligheder først – og begrænsninger sekundært.

Spørgsmålene er mange. Skal vi have en havn midt i byen? Havnen ønsker i øvrigt også mere plads. Hvad er behovet om 5, 10,15 eller 20 år?

Det er spørgsmål, vi er tvunget til at planlægge efter og afsætte mulige arealer til allerede nu, hvis vi ikke skal afvikle.

Skal vi holde på de unge i byen, så de stadig vil vælge EUC syd i Aabenraa?

Skolen på Stegholt er ikke ny mere og skal opgraderes på et tidspunkt. Alternativt kan man overveje at bygge en ny skole og bruge det gamle areal til byudvikling. Det kunne bestemt også trække mange nye borgere til byen.

Hvor skal den eventuelt placeres?

Mulighederne er mange, og her er 3 forslag:

På Kilen, som er buffer mellem havnen og et boligareal.
Det kunne også være på Lundsbjerg Industrivej, hvor EUC har en skole i forvejen.

Eller måske allerbedst:
Ringrider/Dyreskuepladsen, så vi får en endnu større Campus og plads til kollegieboliger. Hvis man valgte den løsning, så kunne Ringrider/Dyreskuepladsen eventuelt flyttes til en ny og mere rummelig placering på Kilen.

Sønderborg kommune, Linak og Danfoss har allerede afsat 3 milliarder til at få flere studerende til Sønderborg, så vi må ikke vente for længe.

Det vi i dag kalder historie – er blot fortidens udvikling
Mulighederne er mange, hvis man tør at tænke ud af boksen.

Historisk set har der altid været udvikling – og der har altid været både tilhængere og modstandere af den.

I stedet for at lade os begrænse af historien, bør vi måske bruge den til at se fremad. De historiske bydele vi ser i Aabenraa i dag er faktisk vidnesbyrd om fortidens udvikling.

Så lad os tænke på, hvordan vi kan fortsætte udvikling i Aabenraa, så vores børn og børnebørn kan føle sig hjemme, finde gode rammer for uddannelse og forhåbentlig boligmuligheder.

Så Aabenraa bliver en by de kan blive i… eller vende tilbage til.

Det er jo et paradoks, at mange beslutninger om fremtiden træffes af modne mennesker, som – af gode grunde – ikke selv kommer til at opleve det færdige resultat.

Spørg derfor jeres børn og børnebørn, hvilken fremtid de gerne vil overtage.

Vækst og succes skabes bedst i fællesskab

Positiv energi er verdens bedste brændstofVi oplever det alle dagligt. Positiv energi er brændstoffet til initiativ, udv...
13/10/2025

Positiv energi er verdens bedste brændstof
Vi oplever det alle dagligt. Positiv energi er brændstoffet til initiativ, udvikling og resultater. Samtidig oplever vi også, at negativ energi dræner og skaber stilstand og ligegyldighed.

Hvis vi virkelig ønsker, at Aabenraa skal i fremdrift, er den første, og måske vigtigste, udfordring at skabe et miljø, hvor det er ok at sende idéer og projekter i luften, uden at der skydes, før der tænkes. Idéen med at lufte projekter er jo, at de kan blive belyst og debatteret, og måske udviklet igennem samarbejde og god dialog.

Derfor er det dræbende for mange initiativer, at der straks er mennesker klar med negative holdninger – og at de ofte er langt hurtigere på tasterne end folk, der tænker positivt.

Der er mange løsninger på, hvordan vi kan få mere udvikling og fremdrift i vores kommune, og jeg bilder mig ikke ind, at jeg har den rigtige. Men jeg vil meget gerne være en del en positiv dialog, der måske kan skabe resultater. Stilstand og ligegyldighed er lig med afvikling.

Vækst er ikke nødvendigvis et mål i sig selv, men øget omsætning og bedre indtægter til både erhvervsliv, borgere og kommune kan betyde bedre muligheder, bedre faciliteter og et højere serviceniveau for alle i kommunen.

Vi skal naturligvis arbejde for Aabenraa, men samtidig også se Sønderjylland som et samlet turistmål og et godt sted at bo og arbejde, for også regionalt kan vi opnå mere gennem samarbejde.

Som et samlet Sønderjylland har vi meget at byde på, især hvis vi supplerer hinanden i stedet for at misunde hinanden. Som man siger: Når det regner på præsten, så drypper det på degnen.

Glem pessimismen og løft blikket. Vi bor på en dejlig plet i verden, så lad os stå sammen om fremtiden. Spørg eventuelt også næste generation om, hvilken fremtid de gerne så, at vi banede vejen for.

Tænk engang hvor meget vi kunne opnå, hvis vi alle brugte vores kræfter på at se muligheder og tænke positivt.

God dag til alle.

Per Horup

Overvældende interesse for lokalråd og Dagligvarebutik i StubbækDer var ingen mangel på interesse for tankerne om en dag...
09/10/2025

Overvældende interesse for lokalråd og Dagligvarebutik i Stubbæk

Der var ingen mangel på interesse for tankerne om en dagligvarebutik i Stubbæk, da der i aftes var Generalforsamling i Ensted Sogns Lokalråd. Derimod var der nær blevet mangel på stole.

Over 150 personer var mødt op i Ensted Hallen for at høre mere om mulighederne for en dagligvarebutik i Stubbæk og få mere viden om, hvad et lokalråd kan bidrage med.

Det var altså en kæmpestor interesse for sagen, og de gode vibrationer kunne også mærkes, da det blev tid til valg til lokalrådet. 7 personer stillede op og blev valgt ind sammen med 2
suppleanter.

Efterfølgende præsenterede formand for Ensted Hallen, Jens Borne tegninger, der viste, hvordan bestyrelsen for den selvejende institution ønsker at udvide hallen. Udvidelsen er blevet nødvendig, da de ikke kan optage flere medlemmer i de nuværende rammer.

Dejligt med lokalt engagement. Initiativet er nu i gode lokale hænder, og forhåbentlig er vores politikere også klar til at skabe gode rammer for den videre udvikling i Stubbæk

Tak for den store interesse og opbakning

Fællesskaber styrker – både i sport og erhvervHos Horup Bolig tror vi på samarbejde og den styrke, der ligger i at løfte...
08/10/2025

Fællesskaber styrker – både i sport og erhverv

Hos Horup Bolig tror vi på samarbejde og den styrke, der ligger i at løfte i fællesskab. Derfor er vi også blandt de faste støtter af SønderjyskeE Kvindehåndbold.

Vi ser også muligheder og god synergi i erhvervsfællesskaber.

Vidste du, at vi, udover at tilbyde boliger, også tilbyder godt beliggende erhvervslokaler midt i byen samt muligheder for kontorfællesskaber.

Vi har mange forskellige løsninger, om du søger et kontor eller en butik, så skriv eller ring for at høre nærmere om muligheder for netop din virksomhed.

Sammen finder vi bestemt en løsning. Vi er klar til en snak. [email protected] 73626200 horup.dk

Adresse

Styrtom Skovvej 12
Aabenraa
6200

Telefon

+4573626200

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Horup Bolig A/S sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del