11/04/2024
Gammelt Præg
Generalforsamling den 15. marts 2024 kl. 19:00
Brorsonsminde, Ribe
Bestyrelsens beretning for 2023
Velkommen til Gammelt Prægs Generalforsamling.
Som det er alle bekendt, er foreningens formål, at restaurere og vedligeholde foreningens nuværende og senere erhvervede bevaringsværdige gamle ejendomme, samt yde støtte til bevaring af Ribes gamle huse og dertil knyttede miljøer. Gammelt Præg er en udløber af Ribe Turistforening, hvilket giver et vist ansvar for at være Ribes stemme i relation til turisme.
For 4 år siden blev vi bekendt med, at der blev arbejdet på at lukke turistkontoret.
Jeg havde på vegne af Gammelt Præg ytret min bekymring omkring situationen, og vi håbede til det sidste, at vores og byens bekymring var hørt.
Desværre traf Destination Vadehavskysten beslutning om at opsige lejemålet - og turistkontoret flyttede over til Det Gamle Rådhus i en reduceret udgave.
Som jeg allerede frygtede den gang, blev kontoret flyttet igen - denne gang til Vikingemuset, hvor det endte med at blive lukket.
Heldigvis kom Destination Vadehavet til fornuft, og vi så i 2023 en genåbning af turistkontoret.
Jeg må blot konstatere, at nogle gange hjælper det at fremkomme offentlig med kritik af tåbelige beslutninger. Så historien endte lykkeligt, og Ribe har atter et turistkontor.
Vi er også blevet mødt af kritik, idet man var af den opfattelse, at Gammelt Præg ikke støttede turismen i byen.
Vores kasserer, Kaare Brink, har lavet et lille regnestykke over vores støtte til turismen i byen:
Vi har følgende faste udgifter til turismen og byens fremme:
JOHANNE DAN: Vedligehold
RIBE TRÆSKIBSLAUG: Årligt honorar + ny presenning
VEJERBODEN: Leje
RIBE HANDELSSTANDSFORENING: Årligt tilskud
VÆGTEROMKOSTNINGER: Uniform + vægtertræf
Samlede udgifter over 5 år: kr. 1.204.874,00
Årlig gennemsnitlig udgift: kr. 240.000,00
Der er i 2023 givet tilskud til Stiftamtmandsgården på kr. 25.000,00, ligesom der er meddelt tilsagn om lån på kr. 50.000,00 vedrørende istandsættelse af Mellemdammen 18, Ribe.
Jeg håber at dette giver et indblik i fondens virke og støtte til byens fremme.
Vi har fortsat en solid økonomi, hvorfor der ikke pt. er behov for at sætte kontingentet op. Bestyrelsen foreslår kontingentets størrelse uændret til:
kr. 200,00 for private medlemmer
kr. 300,00 for familiemedlemsskab og
kr. 500,00 for firmaer.
Vores største udgifter er til driften af ejendommene: - Porsborg - Husted Knutzens Gaard - Brorsonsminde samt Skibet Johanne Dan - samt generel støtte.
Normalt plejer jeg at gennemgå bygningerne enkeltvis, men der har ikke har været særlige forhold ved nogen af ejendommen. Det kan dog oplyses at:
Porsborg:
Vejrhanen er sat op og taget på trappetårnet er renoveret.
Restaurant Lobby gik konkurs, så både det gamle turistkontor og kælderen har været ledigt i 2023.
Jeg oplyste sidste år, at der havde været drøftelser om evt. udlejning/salg.
Vi har hele 2023 været i dialog med Dagmar, men Dagmars ønsker og Kulturarvsstyrelsens krav kunne ikke forenes, hvorfor det ikke var muligt, at Dagmar evt. kunne leje eller købe hele ejendommen.
Flere har kigget på lejemålet, men efter en lang og sej kamp er stueetagen nu udlejet til Domkirken, som man sikkert har noteret sig for et par uger siden i pressen.
Tilbage mangler vi kælderen, som stadig er ledig. I må meget gerne sprede budskabet, at det fortsat er ledigt.
Brorsonsminde:
Taget skal stadig repareres. Murværk/hegn afventer at mureren kan komme i gang med at støbe, så det kan sættes op før sommeren.
Husted Knutzens Gård:
Almindelig drift til vedligeholdelse.
Johanne Dan:
På Johanne Dan er 2023 forløbet ganske fredeligt, hvilket også fremgår af regnskabet. Forbruget ombord har været ganske beskedent.
Efter vinteroverdækningen kom på lige efter efterårsferien, har man gang på gang kunnet konstatere, at beslutningen i 2019 om anskaffelse af overdækningen var både rigtig og vigtig.
2019 var et rekordår nedbørsmæssigt, og den rekord er lige blevet slået i 2023, der afsluttede med den vådeste vinter siden målingerne startede i 1871.
Igen i år og for 10. gang skal Ribe Træskibslaug roses for tilsyns- og vedligeholdelsesarbejdet på Johanne Dan. Tak til Preben Glud og kompagni.
Regine Christensens Stiftelse:
På det sidste møde i 2022 drøftedes situationen i Regine Christensens Stiftelse og i løbet af 2023 blev det besluttet at søge om inddragelse af stiftelsen under Gammelt Præg. Regine Christensens Stiftelse består i at drive og vedligeholde ejendommen Sønderportsgade 15, Ribe. Der er i stiftelsen en fundats, der regulerer ejendommens brug, specielt i forhold til hvilke lejere, der kan bebo ejendommen. Der er sendt forespørgsel til Civilstyrelsen, om muligheden for at inddrage stiftelsen under Gammelt Præg, da ejendommen passer ind under Gammelt Prægs vedtægter, og da stiftelsen på grund af manglende økonomi har svært ved at opretholde vedligeholdelse af ejendommen.
Der afventes fortsat svar fra Civilstyrelsen om eventuel sammenlægning af Gammelt Præg og Regine Christensens Stiftelse. Svaret forventes i løbet af 2024.
I september 2023 besluttede Gammelt Præg at bevilge en kalkning af ejendommen. Arbejdet vil blive udført i 2024.
Vægterne:
Endnu engang en stor tak til vægterne, som giver byen liv – til glæde for borgerne og ikke mindst alle som besøger vores by. Vi yder fortsat støtte på kr. 30.000 til vægterne.
Slotsbanken:
På vores generalforsamling har vi altid den fornøjelse at få oplyst regnskabet og en beretning for Riberhus Slotsbanke. Den selvejende institution er et barn af vor gamle forening.
AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER:
Tak til bestyrelsen for et godt samarbejde i år. Det er altid en fornøjelse at holde bestyrelsesmøder med jer, og stemningen er altid munter og hjertelig.
Tak til Elisabeth og Torben (BDO), som begge har en andel i administration af foreningen.
Hermed overlader jeg beretningen til generalforsamlingens godkendelse.
Allan Nejbjerg
Formand