15/07/2022
Változások a KATA szabályozásában:
2022.07.12. napján az Országgyűlés elfogadta a a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény 2012. évi CXLVII. törvény módosítását, melynek köszönhetően a köznapian csak KATA-nak nevezett adózási forma szabályozása új, külön jogszabályba került (a Köztársasági Elnök még nem írta alá, így egyelőre csak a tervezet szövegéből szemezgetünk).
Ennél azonban markánsabb változások is történtek a szabályozás kapcsán, melyet az alábbiakban szedtünk össze:
A kisadózó adózási formát választó adózók személyi köre:
"A főfoglalkozású egyéni vállalkozó az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény (a továbbiakban: Evectv.) szerinti egyéni vállalkozói nyilvántartásban rögzített tevékenysége(i) alapján keletkező adó- és más közteher-fizetési kötelezettségének választása és jogosultsága esetén e törvény szabályai szerint tehet eleget."
2022.09.01. napjától KATA-s vállalkozás kizárólag:
- az az főfoglalkozású (tehát a munkaviszony csak mellékállás lehet) egyéni vállalkozó, aki
- az egyéni vállalkozók nyilvántartásában rögzített tevékenységei kapcsán (tehát nem a "bővített" fogalom, hanem szigorúan csak az Evectv. szerinti egyéni vállalkozó)
- a KATA-s adózást választja, és
- nem vonatkozik rá valamely kizáró ok.
Mit jelent ez?
Nem választhatja a KATÁT:
- a mellékállásban e.v.
- a bt.
- a kkt
- az egyéni cég
- az egyéni ügyvéd, az ügyvédi iroda
- az Art. szerinti kifizetőknek (pongyolán: a nem magánszemélyeknek) számlázó egyéni vállalkozó
- minden egyéb eddig KATAsként adózó nem-egyéni vállalkozó
Mik a fentieken felüli kizáró okok, illetve hogyan lehet kiesni a KATA-ból az egyéni vállalkozónak is?
Nem minősül KATA-jogosult főállású e.v.-nek, ha:
- legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll azzal, hogy a heti 36 órás foglalkoztatás megállapításánál az egyidejűleg fennálló munkaviszonyokban előírt munkaidőt össze kell számítani,
- Tbj. szerinti kiegészítő tevékenységet folytatónak minősül,
- I., II., vagy III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra volt jogosult,
- 2011. évi CXCI. törvény 32-33. §-a alapján rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban részesül,
- rokkantsági ellátásban részesül és egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 50 százalékos vagy kisebb mértékű,
- a kisadózóként folytatott egyéni vállalkozói tevékenységen kívül más vállalkozásban nem kiegészítő tevékenységet folytató társas vállalkozónak minősül,
- a kisadózóként folytatott egyéni vállalkozói tevékenységen kívül nem kiegészítő tevékenységet folytató, az Evectv. szerint nyilvántartásba nem vett, a személyi
jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) szerinti egyéni vállalkozónak minősül,
- nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban áll,
- a köznevelési intézményben, a szakképző intézményben vagy a felsőoktatási intézményben, az Európai Gazdasági Térség tagállamában vagy Svájcban közép- vagy felsőoktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében folytat tanulmányokat, vagy az előzőekben nem említett államokban folytat ez előbbieknek megfelelő tanulmányokat, azzal, hogy a 25. életévének betöltéséig ide tartozik a tanulmányait szüneteltető kisadózó is;
Fontos:
Nem választhatja az adóalanyiságot az az egyéni vállalkozó, aki a 68.20 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése
besorolású tevékenységből az adóalanyiság választásának évében bevételt szerzett.
Kiesik a KATA-ból, aki az Art. szerinti kifizetőtől (ideértve a
külföldi kifizetőt is) szerez bevételt.
Kivétel: a taxis.
Az érdemi rendelkezések 2022.09.01. napjával lépnek hatályba.
A KATA-ból kieső vállalkozások augusztus 31.-ig az arányos tétel (8M ft) x 1,5-vel növelt összegéig a 40%-os büntetőadó kivetése nélkül számítandóak.