Aho Property

Aho Property HomeLand Malaysia

Teres 2 tingkat untuk di sewa di lubok jong Pasir mas , kelantan
04/08/2026

Teres 2 tingkat untuk di sewa di lubok jong Pasir mas , kelantan

30/07/2026

,berhadapan

28/07/2026

utkdisewa

26/07/2026
21/07/2026

hartanah kelantan

21/07/2026
https://www.facebook.com/share/p/181qu1rD2M/
21/07/2026

https://www.facebook.com/share/p/181qu1rD2M/

Ada orang minta saya bagi pendapat berkenaan kes pembeli rasa tertipu beli tanah di Kelantan ini walaupun dah beli melalui agensi hartanah berdaftar dan bukan broker.
Sebelum itu disclaimer saya hanya tonton video daripada pihak pembeli sahaja. Jadi pendapat saya mungkin juga bias:
1. Bagus dah beli lalu ejen hartanah berdaftar. Masalah begini tak patut berlaku jika ada pihak peguam terlibat.
2. Saya syak mereka tak guna peguam. Sebab kalau peguam terlibat, peguam akan sangat teliti termasuk buat carian tanah terkini. Dalam carian terkini segala perubahan boleh nampak.
3. Ada peguam yang akan meminta penandaan semula sempadan dibuat sebelum memuktamadkan perjanjian. Tanah kampung selalu berlaku masuk tanah orang.
4. Bila rumah tak siap atas tanah itu adalah RED FLAG. Mungkin sekali tuan tanah asal memang menghadapi masalah kewangan serius. Segala transaksi duit lagi p**a dalam tunai, perlukan peguam untuk handle.
5. Cash buyer memang ramai kena tipu dengan penjual. Tapi selalunya sebab mereka beli direct penjual. Tapi kali ini ada REN terlibat. Ini saya tak boleh komen, sebab agensi hartanah berdaftar itu nanti akan buat siasatan dalaman. Tunggu apa kenyataan mereka selepas siasatan nanti.
6. Saya tak dapat tangkap adakah tanah ini telah settle pindahmilik atau masih ongoing. Kalau ada peguam, selagi masih ongoing, hanya 10% sahaja dilepaskan kepada penjual. Selebihnya tunggu di peringkat akhir.
7. Pembeli boleh buat aduan kepada LPEPH. Boleh cuba juga tribunal tuntutan pengguna.
8. Jangan buat apa-apa dulu di atas tanah itu. Tunggu pihak penjual kembali ke meja rundingan.
9. Berkenaan laluan melalui tanah jiran tu ada banyak cara boleh dapat. Kalau berunding baik tak dapat, boleh pohon laluan melalui pejabat daerah. Cuma kalau dulu beli sepatutnya itu adalah sebahagian tanah tapi sekarang tidak, ada unsur-unsur misrepresentasi di situ.
10. Kalau saya jadi pembeli tadi, saya nak stick dengan apa offer asal atau p**angkan semula duit yang dah bayar tadi setiap sen.
Sebagai penutup, ini lah sebabnya saya tak s**a jual tanah orang Melayu. Semua cincai. Lepas tu bila ada masalah REN pening kepala balik.

16/07/2026

kelantan freehold property investment

Address

1st Floor, Lot 632-634, Jalan Hamzah, Bandar Kota Bharu, 15000 Kota Bharu, Kelan
Kota Bharu
15000

Telephone

+60122173855

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Aho Property posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Aho Property:

Shortcuts

Share

Category