Stopdewaterkant Nieuwbouw

Stopdewaterkant Nieuwbouw Het stoppen van de bouwplannen om 5 grote appartementen torens op de Kanaaldijk te bouwen, waar de buurten veel hinder van zullen onder vinden..

informatie op de pagina..

Kijk ze staan een hier een aanpassing en daar een aanpassing in het bestemmingsplan, en stamp vijf torenflats uit de gro...
13/02/2022

Kijk ze staan een hier een aanpassing en daar een aanpassing in het bestemmingsplan, en stamp vijf torenflats uit de grond..
Sc**jt aan de bewoners van de wijk ‘T Rak, het buurthuis gaat het niet meer redden, gemeente gaat investeren in een mooie horeca gelegenheid onder 1 van de flats. Dan de heer van Oeveren met de grootste grijns op ze kop, kassa voor BPD en verlopen voor vragen, kop in het zand en zich verheven voelen boven de bewoners. Als je alle vragen van bewoners ga bekijken in de Coronatijd, dan is het ook niet zo druk met volk, verkeer en fietsers die over het fietspad aan de kanaaldijk naar school of hun werk fietsen.. We hebben wat geprobeerd, maar wat doe je tegen veel geld, Gemeente Alkmaar en de rest van de graaiers.. betaalbare woningen 45m2 voor 250.000 tuurlijk heeft elke starter in zijn portemonnee.

En noem de feiten maar op, antwoord gemeente Alkmaar bij elke vraag: hebben onderzocht en past ruim in het bestemmingsplan, tuurlijk als je hem zelf hebt aangepast..

Klaar nu.. horeca ruimte, jammer Buurthuis 't Ambacht. Thanks gemeente Alkmaar 😞

Met het plaatsen van het bouwbord aan de Kanaaldijk, gaven wethouder Elly Konijn en regiodirecteur

30/08/2020

Participatie voorontwerpbestemmingsplan
Kanaaldijk 301 te Alkmaar.

Burgemeester en wethouders van Alkmaar maken bekend dat het voorontwerpbestemmingsplan Kanaaldijk 301, Alkmaar gereed is voor participatie.

Gebied
Het gebied waarop het voorontwerpbestemmingsplan betrekking heeft, is aan de noordzijde begrensd door de Kanaaldijk, aan de oostzijde door de Oude Kanaaldijk, aan de zuidzijde door de Vlielandbrug en aan de westzijde door het Noordhollandsch Kanaal.

Doel
Het voorontwerpbestemmingsplan Kanaaldijk 301, Alkmaar voorziet in de herontwikkeling van het perceel Kanaaldijk 301, waarbij de bouw van maximaal 160 woningen mogelijk worden gemaakt.

Inzien
Het voorontwerpbestemmingsplan ligt voor een ieder gedurende zes weken ter inzage met ingang van donderdag 3 september 2020 tot en met woensdag 14 oktober 2020 bij de servicebalie Vergunning & subsidieverlening van het Stadskantoor aan het Mallegatsplein 10 te Alkmaar. U kunt het voorontwerpbestemmingsplan langs elektronische weg inzien via onze internetpagina www.alkmaar.nl/inzage of via www.ruimtelijkeplannen.nl of via de link: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.0361.BP00173-0201.

In verband met de landelijk genomen maatregelen vanwege het coronavirus wordt gevraagd een bezoek aan het Stadskantoor zoveel mogelijk te vermijden. Voor het inzien van het bestemmingsplan vragen wij u dan ook om zoveel mogelijk gebruik te maken van bovengenoemde digitale mogelijkheden.

Indien u het bestemmingsplan desondanks wilt komen inzien, dan zullen wij in overleg met u zoeken naar een passende oplossing. Neemt u dat geval contact op via telefoonnummer 14 072.

Overlegreacties
Gedurende de termijn dat het voorontwerpbestemmingsplan voor participatie ter inzage ligt, kan eenieder schriftelijk een reactie op het plan indienen. Reacties kunnen worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. vakgroep Ruimtelijke Plannen, Postbus 53, 1800 BC Alkmaar.

Burgemeester en wethouders van Alkmaar

Ga allemaal even langs om het plan in te zien, zodat we weer draagkracht hebben als de volgende meting van de gemeente en BPD plaatst zal vinden, we gaan er op aansturen om dit live plaatst te laten vinden in een zaal en niet meer online vanwege het goede afwimpelen wat bij de laatste online meting aan de orde was, jammer dat de gemeente Alkmaar nu helemaal op de hand is van BPD, het GELD toch weer zal regeren in plaatst van het luisteren naar de bewoners.. maar naar de zakkenvullers..

30/08/2020

PARTICIPATIE VOORONTWERPBESTEMMINGSPLAN
KANAALDIJK 301 ALKMAAR

Burgemeester en wethouders van Alkmaar maken bekend dat het voorontwerpbestemmingsplan Kanaaldijk 301, Alkmaar gereed is voor participatie.

GEBIED:
Het gebied waarop het voorontwerpbestemmingsplan betrekking heeft, is aan de noordzijde begrensd door de Kanaaldijk, aan de oostzijde door de Oude Kanaaldijk, aan de zuidzijde door de Vlielandbrug en aan de westzijde door het Noord-Hollands Kanaal.

DOEL:
Het voorontwerpbestemmingsplan Kanaaldijk 301, Alkmaar voorziet in de herontwikkeling van het perceel Kanaaldijk 301, waarbij de bouw van maximaal 160 woningen mogelijk worden gemaakt.

INZIEN:
Het voorontwerpbestemmingsplan ligt voor een ieder gedurende zes weken ter inzage met ingang van donderdag 3 september 2020 tot en met woensdag 14 oktober 2020 bij de servicebalie Vergunning & subsidieverlening van het Stadskantoor aan het Mallegatsplein 10 te Alkmaar. U kunt het voorontwerpbestemmingsplan langs elektronische weg inzien via onze internetpagina www.alkmaar.nl/inzage of via www.ruimtelijkeplannen.nl of via de link: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.0361.BP00173-0201.

In verband met de landelijk genomen maatregelen vanwege het coronavirus wordt gevraagd een bezoek aan het Stadskantoor zoveel mogelijk te vermijden. Voor het inzien van het bestemmingsplan vragen wij u dan ook om zoveel mogelijk gebruik te maken van bovengenoemde digitale mogelijkheden.

Indien u het bestemmingsplan desondanks wilt komen inzien, dan zullen wij in overleg met u zoeken naar een passende oplossing. Neemt u dat geval contact op via telefoonnummer 14 072.

OVERLEG REACTIES:
Gedurende de termijn dat het voorontwerpbestemmingsplan voor participatie ter inzage ligt, kan eenieder schriftelijk een reactie op het plan indienen. Reacties kunnen worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. vakgroep Ruimtelijke Plannen, Postbus 53, 1800 BC Alkmaar.

Burgemeester en wethouders van Alkmaar

WILT U HET BESTEMMINGPLAN GOED BEKIJKEN EN JE MENING DUIDELIJK KRACHT GEVEN ALS ER WEER EEN METING IS VAN DE GEMEENTE EN BPD, WE ZOUDEN ERGENS IN SEPTEMBER WEER EEN METING KUNNEN VERWACHTEN WAT ONS TOEGEZEGD WAS TIJDENS DE ONLINE METING.

Vergeet niet vanavond in te loggen op de volgende site.www.nieuwbouw-kanaaldijk.nldaar staat de link van de bijeenkomstS...
23/06/2020

Vergeet niet vanavond in te loggen op de volgende site.

www.nieuwbouw-kanaaldijk.nl

daar staat de link van de bijeenkomst

Sluit je aan en geef je mening en stel je vragen, ze hebben namelijk een andere opzet voor de kanaaldijk.

wij zijn benieuwd

Circa 160 appartementen aan het water, in verschillende prijsklassen. Lees meer over het nieuwbouwproject Kanaaldijk in Alkmaar.

En dan wetende dat ze hier een torenflat van 35 meter hoogte willen neerzetten.. Gemeente Alkmaar en BPD jullie zijn nie...
15/04/2020

En dan wetende dat ze hier een torenflat van 35 meter hoogte willen neerzetten.. Gemeente Alkmaar en BPD jullie zijn niet goed bezig...

26/03/2020

De brief aan de gemeente Alkmaar heeft inmiddels de raadgriffie Alkmaar bereikt.

Beste actiegroep stopdewaterkantnieuwbouw,

Wij hebben uw brief op de lijst van ingekomen stukken geplaatst bij de agenda van de commissie ruimte op 7 april. Op deze manier wordt uw brief onder de aandacht gebracht van de gemeenteraad. Tevens hebben wij uw brief doorgestuurd naar het college van B&W (met mevrouw Pattipeilohy in cc) en hen gevraagd om de brief in behandeling te nemen.

Met vriendelijke groet,

Front Office Griffie Alkmaar

Ook heeft het college heeft nog geen definitieve beslissing genomen over het voorontwerpbestemmingsplan.

Hopen snel meer nieuws te kunnen plaatsen.

22/03/2020

Beste medeactievoerders,

Gisteren hebben we een brief verstuurd naar de gemeente en BPD omtrent de laatste bijeenkomst op 2 Maart jongstleden.

Hieronder de inhoud die wij ook deze met jullie willen delen, om te weten wat er gebeurd en jullie ook weer meer info hebben over wat er wel en niet kan op de Kanaaldijk 301.

Betreft: reactie op inloopavond kanaaldijk 301 op 2 maart 2020

Geachte dames en heren,

Van het comité “Stopdewaterkantnieuwbouw” ontvangt u deze reactie op de inloopavond van 2 maart 2020 . Deze reactie wordt gedragen door onze (op dit moment) 77 ondertekenaars.

Het is natuurlijk goed dat er een informatieavond wordt gehouden maar wij hadden verwacht dat er n.a.v. onze eerdere opmerkingen er toch een greintje van begrip in de presentatie zou zijn gekomen. Niets van dat alles!
Opmerkelijk is dat in uw mail wordt opgemerkt dat er zo’n 40 bewoners op de inloopavond zijn geweest. Onze tellingen kwamen uit op tenminste 75 bewoners.

Schaduwwerking:

Als gevolg van de mogelijke bouw van een toren van 35 m ontstaat er bij verschillende woningen schaduw. Uit de schaduwdiagrammen bleek dat schaduw bij sommige panden, gemeten 17:20, niet meer zal verdwijnen en het pand – zelfs bij een zuid ligging – donker blijft. Met de architect op de inloopavond is naar deze zaak gekeken en niet weersproken. Sterker nog, de heer Frans Holleman, de directeur van regio Nood Oost en Midden Nederland reageerde daar onthutsend op met de woorden “maar het wordt toch niet donker”.
Weet u, dat is voor de mensen in de wijk buitengewoon kwetsend, zij hebben zich een slag in de rondte gewerkt om hun huis te kunnen kopen. Krom gelegen en vele nog.

Bouwhoogte:

Wij begrijpen ook wel dat het bouwen van een nieuw complex ook financieel rendabel moet worden. Maar nu presenteert u aan de wijk het kennelijk voldongen feit dat er verschillende torens met een uitschieter op 35 meter moet worden gebouwd. Ons is steeds voorgehouden dat we hier praten over een z.g. volumestudie. Dus hoeveel kan ik kwijt op dit stuk grond. Nergens is door u aangetoond dat het zelfde aantal woningen niet gebouwd kan worden wanneer de grond efficiënter wordt ingevuld, dus lager bouwen en gebruik van meer grond.
U zoekt naar maximalisatie van de opbrengst maar houdt daarbij volstrekt geen rekening met de negatieve gevolgen voor de omgeving.
Als we uitgaan van het niveau volumestudie, hoe kunt u dan in de gesprekken spreken over balkons. Er is toch nog geen architectonische invulling gegeven aan de volumestudie?
U kunt vast wel in de gemeentelijke documentatie van destijds terugvinden dat onze woningen gebouwd zijn als z.g. tuinkamerwoningen. Op basis daarvan is gekocht. U gaat toch niet goedvinden dat uw eigen bewoners geconfronteerd gaan worden met grote woontorens die het karakter van de zo gepropageerde tuinwoningen teniet gaan doen.
Weg zoninval, weg karakter van de buurt. Dat leidt ook tot waardevermindering van onze panden. Woningen waar we tot de dag van vandaag heel fijn wonen maar waar wel dag en nacht hard voor moet worden gewerkt.

Aantallen woningen:

Ronduit verbijsterend was de opmerking van de vertegenwoordigers van BPD en de gemeente Alkmaar dat we als samenleving ook rekening moeten houden met de woningbehoefte van mensen uit Amsterdam, Haarlem en Purmerend. Hoe is het mogelijk dat daar waar we in de regio Alkmaar een ontstellend aantal woningzoekenden hebben we nog durven te praten over het reserveren van woningen t.b.v. de inwoners van genoemde steden. U begrijpt dat we ons hiertegen maximaal zullen verzetten.

Fietsers:

Raadselachtig was voor de aanwezigen de opmerkingen dat er in het gedachte ontwerp geen rekening was gehouden met de fietsers. Hoe is het toch mogelijk dat juist in deze tijd geen rekening is/wordt gehouden met de fietsers. Door deze houding kan/zal er een onveilige situatie kunnen optreden.
Door verschillende aanwezigen is gewezen op de verkeersinfrastructuur, rotonde ipv kruising. Het plan maakt op dat onderdeel ook al een zeer ondoordachte indruk.
Uit de stukken blijkt onvoldoende een verkeerscirculatieplan.

Parkeernorm:

Bij nieuwbouw is in de parkeernormennota van de gemeente Alkmaar aangegeven dat er een parkeernorm van 1.7. per woning moet gelden. De door u gepresenteerde norm van circa 1.5. voldoet daar niet aan en daar zullen wij natuurlijk bij evt. goedkeuring van het plan bezwaar tegen blijven maken.

Commerciële plint:

Door de ontwikkelaar werd aangegeven dat het mogelijk was om in de onderste bouwlaag (plint) horecavoorzieningen o.i.d. te realiseren. Dat is natuurlijk nonsens. In de wijk is al een buurtcentrum en een grote snackbar. Dat is voor de ontwikkelaar misschien een winstpakker maar voor de buurt volstrekt overbodig.
Nu de ontwikkelaar kennelijk in die plint geen woningen dacht te situeren maar commerciële maar voor de buurt onnodige ruimte kan die plint naar ons oordeel wel vervallen waardoor we in ieder geval al iets naar beneden gaan in de hoogte van de torens.

Diversen:

• Is er rekening gehouden met de positie van de West-Friese Omringdijk?
• Aanpassen bestemmingsplan, daar moet de buurt in het kader van de nieuwe Omgevingswet toch ook in de participatie voor worden meegenomen. Immers, het bestemmingsplan gaat de kaders van het bouwproject bepalen en daar zijn wij als bewoners partner in.
Er zijn nog een aantal zaken te benoemen maar die hebben betrekking op de inrichting en voorzieningenniveau in de rest van de wijk. Dat is voor dit moment nog niet aan de orde maar wel een aandachtspunt.
Kort samengevat:
• De buurt realiseert zich ook wel dat er voor toekomstige Alkmaarse behoefte gebouw moet worden maar daar moet rekening worden gehouden met de Alkmaarse maat en schaal.
• De massaliteit van het getoonde is voor de buurt/omgeving veel te groot. Dat moet naar het oordeel van de buurt zeker minder worden.
• De schaduwwerking is volstrekt onrealistisch berekend
• Onthutsend dat de oude overloopgedachte, Amsterdam, Haarlem en Purmerend weer van stal is gehaald. Los eerst het Alkmaars woningzoekende probleem op.
• Veiligheid voor verkeersdeelnemers onvoldoende uitgewerkt.
• Parkeeroplossing is strijd met de parkeernormennota.
• Horeca invulling e.d. volstrekt overbodig.
• Inbreuk op privacy, zicht en afstand.
• Waardevermindering.

Geachte dames en heren,

U begrijpt dat wij nog lang niet het punt van instemming hebben bereikt. We hopen en verwachten van u dat u met ons in overleg treedt om zo te komen tot een voor iedereen aanvaardbaar project.

U begrijpt dat wij, comité en individuele bewoners, alle juridische rechtsgangen zullen benutten om te komen tot een gedragen project.

Hoogachtend, namens de leden van het comité.

Stopdewaterkantnieuwbouw

15/03/2020

**Visie op de vragen van de bewoners uit de buurt**

• Bouwhoogte, vooral de toren van 35 meter. Schaduwwerking:

Zoals ik heb aangegeven en bekeken met de architect is de schaduw om 17:20 in onze achtertuin en zal niet meer verdwijnen, met het oogpunt als je uit je werk komt en zomers lekker wilt genieten van een BBQ of uitrusten van het harde werken. Dan kom je met een tuin op het zuiden in de kou en schaduw te zitten, dan is een woontoren van 35 meter niet de juiste oplossing en zeker niet als er door de arrogante heer Frans Holleman ( Directeur regio Noord Oost en Midden Nederland ) laconiek reageert met de woorden “ maar het word toch niet donker ” nee bij hem niet in ze tuin. BIJ ONS WEL !!!!!!

• Teveel woningen:

Er komen zeker teveel woningen op zo’n klein stukje grond, terwijl er in de buurt alles netjes ruim is opgezet. Met deze kwestie willen we van Alkmaar en soort NEW YORK Creëren waar we maar alles uit de grond stampen om geld te verdienen en niet denken aan de bewoners uit de wijken waar jullie allemaal willen gaan bouwen.

• Balkons/ramen niet aan zijde bestaande woningen:

Balkons op de gevels van de woontorens zijn wel degelijk aanwezig en zullen bij ons in de tuinen kijken al dan niet de raampartijen die ook op onze achtertuinen gericht zijn. Privacy is een onderwerp waar iedereen tegenwoordig recht op heeft, en in de wetten beschreven staat en dan ook welke richtlijnen hiervoor zijn. Dan vraag ik me af of de mensen die de bouw realiseren of uit gaan voeren ook deze privacy schending hebben dat iemand elke dag in je huis en tuin kan gluren.

• Huur/koopprijsvermindering:

Nu we te maken hebben met een tuin op het zuiden, geen zon vanaf 17:20 als de zon hoog staat en als de zon laag staat rond 16:10, een woonblok van 35 meter hoogte en 20 meter breed voor je neus is horizonvervuiling, druk verkeer en wel 9,5 duizend auto’s per etmaal, geluidsoverlast van de aankomende bouw, drukke T-splitsingen schoenmakerstraat en oude kanaaldijk waar schoolgaande kinderen / ouderen met gevaar voor eigen leven oversteken moeten steken, privacy wet die niet gehanteerd word met balkons en raampartijen op nog geen 40 meter afstand van je huis, rondjes rijden voor een parkeerplek voor je deur omdat de auto’s van bezoekende gasten van de woontorens niet zijn meegenomen in de plannen van BPD.

• Afstand gebouwen (met name gebouw D( ook ABCE) aan de hele Kanaaldijk) t.o.v. bestaande woningen:

De afstand van de woontorens ten opzichte van de huizen zijn benauwend en de bewoners van de wijk zijn geschrokken van de omvang en ruimte die de woontorens in gaan nemen.

• Verkeershinder, toename verkeersdrukte, extra uitlaatgassen. Kunnen de bestaande wegen dit aan, overloop parkeren naar bestaande woonwijk:

Verkeershinder is al aangegeven druk verkeer en wel 9,5 duizend auto’s per etmaal, geluidsoverlast van de aankomende bouw, drukke T-splitsingen schoenmakerstraat en oude kanaaldijk waar schoolgaande kinderen / ouderen met gevaar voor eigen leven oversteken moeten steken, jullie geven zelf aan dat er met de bouw van de kanaaldijk 310 extra toename van het autoverkeer komt. Het kruispunt Kanaaldijk/N245 vraagt wel om extra aandachtspunt dat geeft al aan dat er zeker extra verkeer zal komen, dan vergeten jullie in het verkeersplan de fietsers mee te nemen die met grote getalen langs het appartementen complex verplaatsen, hierdoor neemt de hele organisatie niet een echte professionele houding aan. Vergeet ook niet het sportfietsers, wandelaars en andere sporters die de omringdijk zullen bezoeken, het is tevens een bekende route. Vergeet het busverkeer niet…

• Verwachting onveilige situatie inrit voor met name fietsers/scholieren:

De inrit voor 240 auto’s die het fietspad van de omringdijk gaan kruizen is enorm en zal ook de nodige ongelukken met zich mee brengen, bewoners die haast hebben om naar hun werk gaan zullen de fietsers over het hoofd zien. Dan is het nog af te wachten of de bestuurders weten hoe snel tegenwoordig een elektrische fiets rijd en daar een inschatting van kunnen maken.

• Is een rotonde niet beter dan een kruising:

Een rotonde zal ook niet helpen dan zou je er twee moeten plaatsen waar veel auto’s en fietsers elkaar kruizen, dat zal zijn bij de schoenmakerstraat en bij de oude kanaaldijk. Vergeet dan niet de connexion bussen die vanuit de oude kanaaldijk dagelijks de kanaaldijk bezoeken is gemiddeld elk half uur heen en terug hun weg vinden. Fietsers zullen voorrang krijgen op de rotonde en dan met 9,5 duizend auto’s per etmaal zal dit niet lukken, ongelukken en ongelukken ( neem de Rotonde Geesterweg/Bergerhout/Scharlo staat bij de meest onveilige verkeersplekken van Nederland) door de drukte wat op de kanaaldijk ook zal gaan gebeuren.

• Meer parkeerplaatsen nodig dan in plannen meegenomen:

Het is toch heel makkelijk om te zeggen dat de gemeente een pijler heeft gemaakt voor BPD en hun zelf natuurlijk, het plan moet slagen, als je er vanuit gaat dat er anderhalve parkeerplaats per woning beschikbaar is en dat is te kort tegenwoordig hebben samenwonende twee auto’s per woning en dan vergeten jullie de grote appartementen waar misschien wel drie auto’s in het gezin aanwezig kunnen zijn. Dan zullen jullie de bedrijfsauto’s vergeten zijn omdat jullie ook sociale huur aanbieden waar bewoners vaak in bedrijfsbussen rijden, hier heb je te maken met hoogte in je parkeergarage waardoor de bussen in de wijk zullen worden geparkeerd.


• Sluipverkeer Vliedlandbrug:

Sluipverkeer vliedlandbrug is niet aan de orde of er meer fietsers over heen gaan, dit lijkt mij niet het geval.

• Waarom meer horeca. er is toch al een snackbar en een buurthuis:

In het gesprek kwam naar voren dat er meer mogelijk was onder de appartementen en er zelfs horeca of dergelijke zou komen, als je praat als architect over dit plan hoort bij de buurt moet je niet vergeten dat wij buurthuis ’t Ambacht en de Snackbar wat voor ons voldoende is, met meer horeca creëer je ook overlast op de buurt, hier zitten wij niet op te wachten en zeker niet op veel lawaai en herrie. Het buurthuis bestaat uit vele vrijwilligers die topwerk leveren en de buurt heel hecht maken, nu willen jullie hier in gaan wroeten wat geen strak plan is ( ook hun steunen Stopdewaterkantnieuwbouw ).

• Voorkomen parkeren weg / groen Kanaaldijk, eventueel paaltjes plaatsen:

Als er geparkeerd wordt in de groenstroken zal de politie gebeld worden en mochten ze in de groenstroken parkeren dan zal de wet van de monumentale omringdijk van kracht worden, dus weinig kans dat ze daar zullen parkeren. Maar houd wel rekening dat ze in de wijk gaan parkeren, wat nu al de nodige boosheid te weeg brengt.

• Vrees voor klachten toekomstige bewoners i.v.m geluid spelende kinderen:

Tuurlijk zullen er schreeuwend kinderen en volwassenen op balkons en open ramen hun muziek graag aan ons willen laten horen, daarnaast vele kinderen willen spelen rondom de woontorens waar geen plek is om te voetballen of te ravotten. Nu zullen ze gaan kwallen in onze buurt met alle gevolgen van dien.

• Overlast en duur bouwwerkzaamheden, verplaatsing zwaar materieel, geluid:

Iedereen weet dat er heel veel lawaai en overlast komt als er gebouwd word op de kanaaldijk 301, zware vrachtwagens zullen af en aan rijden om alles kapot te rijden wat nu nog netjes is, opstoppingen met inrijden en uitgaande vrachtwagens die het complex zullen verlaten terwijl het al zo druk is op de kanaaldijk, Geluidsoverlast met heien van de fundering en de bouwvakkers die muziek aanzetten en daaroverheen nog verstaanbaar willen zijn, er komt alleen maar overlast van de bouw en dan nog hoe lang gaat het duren voordat dit hele onzinplan uit de grond gestampt wordt.

• Schade aan bestaande woningen door trillingen heien:

Bij het heien zijn de trillingen altijd aanwezig en dan in welke maten de hoge trillingen gemeten worden, zeker is er bewezen in het verleden dat huizen wel degelijk schade hadden van een bouwplan wat dicht op de huizen gebouwd werd. De gemeente en BPD zullen wel met een heiplan moeten komen waar een onafhankelijk bedrijf inschakelen.

• Beperkte groen in het plan:

Veel bouwen maar weinig groen op de presentatie en dan komen met een praatje hier en daar komen veel bomen alleen zijn nog niet getekend, beetje slap verhaal…

• Behoefte aan extra scholen, huisartsen, winkels nodig voor extra bewoners:

Huisartsen is tegenwoordig al een lastig verhaal in de schoenmakerstraat zie ik het zelf al dat je een inloopspreekuur hebt waar mensen zonder afspraak heen kunnen gaan, als ik zie dat het er zo druk is dat je soms wel twee uur zit voor je geholpen word. Nu komen er nog 320 bewoners bij en zullen allemaal naar praktijken in de buurt gaan, dan kom je geeneens meer aan de b***t bij je eigen huisarts. Scholen zitten al aardig vol in de buurt en winkels zijn er meer dan zat in onze omgeving wat geen punt zal opleveren.

• Waarom bouwen voor mensen uit andere steden:

De mensen uit Amsterdam, Haarlem, Purmerend enz. zullen zich niet thuis voelen in deze nuchtere buurt en wij hebben geen trek in bluffers en betweters, Alkmaarse starters en huurders komen geeneens in aanmerking omdat het hier over geld gaat voor de gemeente Alkmaar en BPD en niet voor de mensen. 50m2 voor 210.000 euro is een kippenhok van goud met weinig ruimte, dan vergeten we de grote luxe penthousen die mooi uitzicht krijgen over onze rug en dan gek staan te kijken dat er zoveel tegenstanders zijn voor het bouwplan kanaaldijk 301. Dit plan is er alleen maar om zakken te vullen en niet naar de mensen te luisteren.

• Gemeente heeft eerder besloten aan kanaaldijk tuinkamerwoningen te zetten, dan kan het niet zo zijn dat deze tuinkamerwoningen nu hoogbouw als uitzicht krijgen:

Dat zal een kwestie zijn die ooit met de Woningbouwen de gemeente Alkmaar is afgesproken, dat de gemeente Alkmaar nu deze plannen wijzigen hebben ze niks op met de bewoners die ooit heerlijk woonde in deze tuinkamerwoningen. Nu gaan de bewoners opkijken naar een aantal grote woontorens waar je heel depressief van zal worden. Terwijl er in de tuinkamerwoningen vele personen wonen die met een beperking, ouderen, geestelijk of via een traject verblijven, die hebben ook rust en regelmaat nodig.

• Kan er wel gebouwd worden zo vlak bij het water, stort het gebouw niet in? Gelet op de Victoriebrug.

Daar hebben de bewoners een groot punt, een dijk is om tegen te houden wat dan ook en niet om maar wild weg in te gaan bouwen en graven. De miljoenen die voor de victoriebrug zijn gebruikt komen uit de gemeente vandaan en uit onze belastingbetalers portemonnee. Nu is het wel duidelijk dat dit ook een scenario zal zijn als het hier ook zo gaat, met een grote bouw komen vele risico’s tevoorschijn waar veel geld mee gemoeid is. Ook voor deze constructies zullen berekeningen gedaan moeten worden, dat wij graag inzien en jullie overtuigend genoeg zijn wat er in een W.O.B verzoek aanvraag zal komen te staan.

Nieuwe punten die niet vermeld zijn bij de vragen van Bewoners

Bestemmingsplan:

Nu is er gesproken over het bestemmingplan waar jullie mee bezig zijn, natuurlijk is dit een heel ander plan dat wij in de buurt hebben, drie woonlagen maximaal en dan nog met de architectuur mee moet gaan. Jullie praten over dat er een wooncomplex gaat komen op de kanaaldijk 301 en het is eigenlijk een bedrijventerrein met beperkte woonbestemming. Nu hebben we duidelijk vernomen van de architect dat er een nieuw bestemmingsplan komt omtrent de bouw en dat is natuurlijk logisch want er moet geld verdiend worden over de rug van een ander. Dan kan je alles aanpassen zelfs het bestemmingsplan wat er op dit moment is en aangeven dat het bij de wijk hoort, ons bestemmingsplan kan niet zomaar gewijzigd worden anders zat er al lang een opbouw op ons huis.

“ Dus het motto is met veel geld kan je alles creëren ”

Veranderen naar de maatstaven van jezelf kan niet je uitgangspunt zijn tegenover de bewoners van de omliggende wijken van het bouwperceel Kanaaldijk 301.

Eigen tellingen omtrent de bijeenkomst van 2 maart 2020:

Tevens word er in de mail vermeld dat er zo’n 40 bewoners op deze avond geweest zijn, na het spreken van bewoners hebben er zeker 75 mensen deze avond bezocht en dan de mensen die niet aanwezig konden zijn, de 300 mensen die een brief hebben gehad voor de avond op 2 november met de schetsing van bouwen aan de overkant (NOUN gebouw) zijn natuurlijk niet gekomen omdat er geen duidelijk beeld was van de bouwplannen van de Gemeente Alkmaar en de BPD projectontwikkelaar. Duidelijk is dat er op de avond van 2 maart 2020 geen positieve bewoners waren omtrent jullie plannen.

Realiseren van de bouw op de Kanaaldijk staat in een heel hoog vaandel dat er offers gemaakt worden naar derden en alles aan gaan doen om de bouw door te laten gaan, op de avond werd er voor ons veel duidelijk dat de presentatie van de bouw zo aan de kant kon worden geschoven wat al gauw gebeurde, veel vragen werden matig beantwoord en de interesse van de heer Frans Holleman ( Directeur regio Noord Oost en Midden Nederland ) was ver te zoeken naar de bewoners toe.

Mocht je nog wat zien wat vergeten is te vermelden hoor ik het graag.

14/03/2020

VERSLAG: gemeente Alkmaar inloopavond Kanaaldijk 301 op maandag 2 maart 2020

Lees dit bericht door en reageer naar de vertegenwoordigers van de gemeente die hieronder staan vermeld, dit verslag is wat we van de gemeente gewent zijn (slap en zonder duidelijke uitleg..

Vermeld boven aan u reactie: bouw kanaaldijk 301
Stuur uw mail naar: Dhr. M. Balder of Mevr. A. Pattipeilohy

[email protected]
[email protected]

Dus reageer als je meer wilt weten en zet ze maar aan het werk...

Op maandag 2 maart 2020 was er in twee sessies de gelegenheid om (nogmaals) kennis te nemen van de nieuwbouwplannen aan de Kanaaldijk 301. Van 17:00 u – 18:30 u zijn de omwonenden en bedrijven uitgenodigd ten Westen van de Kanaaldijk d.m.v. een brief. Van 19.00 u – 20.30 u zijn de buurtbewoners ten oosten van de Kanaaldijk uitgenodigd. BPD heeft met posters, 3-d beeldmateriaal en een maquette de plannen getoond.

Het aantal aanwezigen is niet precies geteld. Aan de hand van de ingediende aanwezigheidsformulieren en de eigen inschattingen, wordt ervan uitgegaan dat ongeveer 40 belangstellenden de inloopbijeenkomst hebben bezocht. In tegenstelling tot de eerste inloopbijeenkomst van woensdag 20 maart 2019 waarvoor 300 uitnodigingen huis-aan-huis zijn verspreid in de directe omgeving, is voor deze
bijeenkomst een uitnodiging gestuurd naar de direct omwonenden van de Kanaaldijk en de bewoners die vragen en reacties hadden ingediend bij BPD en gemeente naar aanleiding van de eerste inloop.
Daarnaast zijn bewoners met wie persoonlijke gesprekken zijn gevoerd, persoonlijk uitgenodigd.

De opzet van de avond was een vrije inloop. Belangstellenden konden in- en uitlopen wanneer het hen uitkwam. Aan de hand van een aantal panelen met posters konden belangstellenden meer informatie krijgen over het plan en konden zij hun vragen en opmerkingen bespreken met medewerkers van BPD, de architect en de gemeente. Alle belangstellenden konden formulieren invullen met hun vragen en opmerkingen. De ontvangen formulieren (26 in totaal) zijn (geanonimiseerd) opgenomen in bijlage II.

Er zijn verschillende punten genoemd door de aanwezige bewoners. Hieronder een overzicht van de punten die zijn ingebracht:

• bouwhoogte, vooral de toren van 35 meter. Schaduwwerking;
• teveel woningen;
• balkons/ramen niet aan zijde bestaande woningen;
• huur/koopprijsvermindering;
• afstand gebouwen (met name gebouw D, naast Kanaaldijk 311) t.o.v bestaande woningen;
• verkeershinder, toename verkeersdrukte, extra uitlaatgassen. Kunnen de bestaande wegen dit aan, overloop parkeren naar bestaande woonwijk;
• verwachting onveilige situatie inrit voor met name fietsers/scholieren;
• is een rotonde niet beter dan een kruising;
• meer parkeerplaatsen nodig dan in plannen meegenomen;
• sluipverkeer Vlielandbrug;
• waarom meer horeca. er is toch al een snackbar en een buurthuis;
• voorkomen parkeren weg / groen Kanaaldijk, eventueel paaltjes plaatsen;
• vrees voor klachten toekomstige bewoners i.v.m geluid spelende kinderen;
• overlast en duur bouwwerkzaamheden, verplaatsing zwaar materieel, geluid;
• schade aan bestaande woningen door trillingen heien;
• beperkte groen in het plan;
• behoefte aan extra scholen, huisartsen, winkels nodig voor extra bewoners;
• waarom bouwen voor mensen uit andere steden;
• gemeente heeft eerder besloten aan kanaaldijk tuinkamer woningen te zetten, dan kan het niet zo zijn dat deze tuinkamer woningen nu hoogbouw als uitzicht krijgen.
• Kan er wel gebouwd worden zo vlak bij het water, stort het gebouw niet in? Gelet op de Victoriebrug.

De meeste punten die hier zijn genoemd zijn tijdens de inloop besproken met BPD, architect en medewerkers van de gemeente Alkmaar. In grove lijnen zijn de volgende antwoorden gegeven:

• er is sprake van een stedenbouwkundige opzet (bouwmassa’s, locatie e.d.), nog niet van uitgewerkte architectuur, waarover de gemeentelijke stedenbouwkundige positief heeft geadviseerd. Later in het proces wordt de architectuur verder uitgewerkt;
• de gemeente heeft het plan getoetst aan de door de gemeenteraad vastgestelde kaders uit het ontwikkelbeeld Viaanse Molen. Het plan past binnen deze kaders;
• er is geen sprake van een compleet uitgewerkt bouwplan. De gemeente heeft nog geen besluit genomen. Het proces zit nog in de fase van voorontwerpbestemmingsplan;
• het plan voldoet aan de vastgestelde parkeernormen;
• de kanaaldijk kan de toename van het autoverkeer aan. Het kruispunt Kanaaldijk/N245 vraagt wel om extra aandachtspunt;
• de uitwerking van de groenvoorzieningen volgt later in het plan bij voorkeur in overleg met omwonenden;
• woningprogramma toegelicht;.

Dit verslag gaat in op de feitelijke reacties die zijn gegeven op de avond. Dit is geen formele beantwoording in het kader van een procedure. De bijeenkomst werd rond 20:30 uur beëindigd.

Adres

Alkmaar

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Stopdewaterkant Nieuwbouw nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Stopdewaterkant Nieuwbouw:

Delen