Duurzaam Zilverkamp

Duurzaam Zilverkamp De Coöperatieve Vereniging wil huiseigenaren ondersteunen in de verduurzaming van hun woning.

Gesprekspartner zijn van alle wijkbewoners in het overleg met de
gemeente over besparen en aanleg van duurzame wijkgebonden warmte- en energievoorzieningen.

Salderingsregeling zonnepanelen stopt definitief in 2027 na groen licht Eerste KamerDe salderingsregeling voor zonnepane...
17/12/2024

Salderingsregeling zonnepanelen stopt definitief in 2027 na groen licht Eerste Kamer
De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt definitief per 1 januari 2027 stopgezet. De wet die de beëindiging van het salderen regelt, is met een meerderheid van stemmen aangenomen in de Eerste Kamer.
Niet alleen regeringspartijen PVV, VVD en BoerBurgerBeweging (BBB) stemden voor het stopzetten van het salderen, maar ook onder meer CDA, ChristenUnie en D66 stemden voor het wetsvoorstel dat de beëindiging regelt van de succesvolle stimuleringsmaatregel.

Eerste Kamer
Afgelopen week werd al duidelijk dat minister Hermans van Klimaat en Groene Groei een meerderheid leek te hebben gevonden in de Eerste Kamer. Voor een meerderheid hadden de regeringspartijen BBB, VVD, PVV en NSC – dat geen zetels in de Eerste Kamer heeft – nog de stemmen van minimaal 8 senatoren nodig.

Het wetsvoorstel dat de salderingsregeling per 2027 beëindigt, heeft bij de stemming uiteindelijk de steun van ruim twee derde van de 75 senatoren gekregen. Naast de 30 voorstemmen van de regeringspartijen, stemden ook CDA (6 zetels), D66 (5 zetels), ChristenUnie (3 zetels), Volt (2 zetels), Forum voor Democratie (2 zetels) en 50PLUS (1 zetel) voor de wet van minister Hermans.

Moties aangehouden
De Eerste Kamer heeft over slechts 1 van de 4 moties gestemd die afgelopen week werden ingediend tijdens het debat over het wetsvoorstel. Ferd Crone van GroenLinks-PvdA besloot namelijk om zijn ingediende moties aan te houden. De senator had via 2 moties gevraagd om een eerlijke en gelijke behandeling van de kosten en de baten van zonnepanelen op daken én om het g*t tussen de consumenten met een huur- en koopwoning niet te laten groeien. Ook de motie van Ingrid Visseren-Hamakers van de Partij voor de Dieren (PvdD) – die om 300 miljoen euro voor de uitrol van zonnepanelen bij woningcorporaties vraagt – werd aangehouden. Over alle 3 de aangehouden moties wordt pas in een later stadium gestemd.

Er is wel gestemd over de motie van SGP-senator Peter Schalk over een geleidelijke afbouw van de salderingsregeling. Deze motie werd met een ruime meerderheid verworpen.

Wat verandert er voor zonnepaneelbezitters per 1 januari 2027?

Vanaf 1 januari 2027 mogen zonnepaneelbezitters nu definitief niet meer salderen. Daarmee verdwijnt de mogelijkheid om de ‘teruggeleverde’ stroom uit bijvoorbeeld de zomer weg te strepen tegen in de winter ‘afgenomen’ stroom.

Vanaf 2027 krijgen consumenten met zonnepanelen voor iedere kilowattuur stroom van hun zonnepanelen die zij terugleveren, een redelijke vergoeding van hun energieleverancier. De hoogte van deze zogenaamde terugleververgoeding is tot 1 januari 2030 vastgelegd op minimaal 50 procent van de kale leveringsprijs.

Daarnaast mogen energieleveranciers vanaf 2027 geen terugleverkosten meer in rekening brengen die gerelateerd zijn aan de salderingsregeling. Wel mogen ze bijvoorbeeld nog terugleverkosten in rekening voor de onbalanskosten die zonnepaneelbezitters voor energiebedrijven veroorzaken. Daarmee worden de terugleverkosten dus wel verlaagd, maar verdwijnen ze niet volledig.

Op verzoek van de VVD en ChristenUnie wordt 3 jaar na het afschaffen van de salderingsregeling een evaluatie uitgevoerd, om onder meer te weten komen of zonnepaneelbezitters door het schrappen van het salderen daadwerkelijk gestimuleerd zijn om het zelfverbruik te verhogen.

11 jaar politieke discussie
Nu de salderingsregeling definitief stopgezet wordt, komt er na meer dan een decennium een einde aan de politieke discussie over het salderen. De eerste gesprekken over het beëindigen van de salderingsregeling vonden al plaats in november 2013.

‘We zijn blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is voor zonnepaneelbezitters en de zonne-energiesector’, laat Nold Jaeger van Holland Solar weten na de stemming in de Eerste Kamer. Het hoofd Public Affairs van brancheorganisatie benadrukt dat het politieke gepingpong nooit goed is geweest voor de zonne-energiesector. ‘Dat er nu eindelijk duidelijkheid is, geeft bedrijven in onze sector rust. Het vizier kan nu op de toekomst en de focus moet verlegd worden naar het stimuleren van het verhogen van het eigen verbruik van zonnestroom. Uit onderzoek van CE Delft en TNO blijkt dat consumenten die 2 keer zoveel zonnestroom zelf gebruiken hun zonnepanelen 2 keer zo snel terugverdienen. Het kabinet moet aan de slag om eigen verbruik te stimuleren.’

Flexbonus
Om dat eigen verbruik te verhogen, pleit Holland Solar voor het toevoegen van een flexbonus aan de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE). Dat is een stapelsubsidie, die het combineren van de aanschaf of bezit van zonnepanelen met een maatregel om het eigen verbruik te verhogen beloont.

De branchevereniging wijst bijvoorbeeld naar Duitsland dat eerder een dergelijke flexbonus invoerde. Jaeger: ‘En met resultaat, want inmiddels wordt hier bij 75 procent van de zonnestroominstallaties ook een thuisbatterij of warmtepomp geïnstalleerd. Aangezien de ISDE-regeling niet alleen toegankelijk is voor consumenten, maar ook voor woningcorporaties, gemeenten en mkb’s, biedt dit tevens kansen voor huurders en huiseigenaren met beperkte investeringscapaciteit om hun energierekening structureel te verlagen.’

Op 23 september jl. vond een ledenvergadering plaats van CDZ in de Benjaminzaal van het Zilverhuus.
24/09/2024

Op 23 september jl. vond een ledenvergadering plaats van CDZ in de Benjaminzaal van het Zilverhuus.

Ledenvergadering Coöperatie Duurzaam Zilverkamp Op 23 september jl. vond een ledenvergadering plaats van CDZ in de Benjaminzaal van het Zilverhuus. De vergadering was bed...

Kabinet stuurt wet voor stoppen salderingsregeling zonnepanelen naar Tweede Kamerhttps://cdn.solarmagazine.nl/u/news/twe...
18/09/2024

Kabinet stuurt wet voor stoppen salderingsregeling zonnepanelen naar Tweede Kamer
https://cdn.solarmagazine.nl/u/news/tweedekamer-wirestock-dreamstimecom1920c.webp?height=720&width=1280&fit=height

Het kabinet heeft het wetsvoorstel waarmee de salderingsregeling voor zonnepanelen per 1 januari 2027 stopgezet kan worden naar de Tweede Kamer gestuurd. De Eerste en Tweede Kamer moeten het voorstel behandelen.
Afgelopen voorjaar stemde de Eerste Kamer nog een wetsvoorstel weg van toenmalig minister Jetten om de salderingsregeling voor zonnepanelen stapsgewijs af te bouwen. Bij de presentatie van het hoofdlijnenakkoord maakten de PVV, NSC, VVD en BoerBurgerBeweging (BBB) bekend om het salderen alsnog per begin 2027 te willen beëindigen.

Motie
Die ambitie werd door het kabinet van premier Dick Schoof afgelopen bevestigd bij de presentatie van het regeerakkoord. De ministerraad stemde eind augustus al in met de voorbereiding van het wetsvoorstel dat voorziet in het stoppen van de salderingsregeling.

Henri Bontenbal (CDA) had het nieuwe kabinet via een motie gevraagd om het wetsvoorstel over het beëindigen van de salderingsregeling nog dit najaar in de Tweede Kamer te behandelen. Zodra de Tweede Kamer vervolgens instemt met het wetsvoorstel, wordt het doorgestuurd naar de Eerste Kamer.

Eerste Kamer
De afschaffing van het salderen moet eerst nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd worden. Dat dit lukt, is niet zeker omdat de nieuwe coalitie in de Eerste Kamer niet over een meerderheid beschikt.

Nieuwkomer BoerBurgerBeweging (BBB) heeft weliswaar 16 zetels in handen, maar de VVD (10 zetels) en PVV (4 zetels) verloren bij de Provinciale Statenverkiezingen in de Eerste Kamer juist een aantal zetels. Bovendien heeft de NSC van Pieter Omtzigt helemaal geen senatoren in de Eerste Kamer. Onder aan de streep heeft de nieuwe coalitie daardoor slechts 30 van de 75 zetels in handen en is groen licht vanuit de Eerste Kamer voor het stopzetten van het salderen nog lang niet zeker.

Slechts 2 pagina’s
In de Miljoenennota 2025 schrijft het kabinet dat met het beëindigen van de salderingsregeling gezorgd wordt voor ‘een efficiënter en eerlijker gebruik van het energiesysteem’. ‘Het kabinet wil dat er voor actieve afnemers een prikkel ontstaat om efficiënt om te gaan met zelf opgewekte hernieuwbare elektriciteit en dit zoveel mogelijk gelijktijdig te verbruiken in plaats van in te voeden op het systeem’, is te lezen in Miljoenennota. ‘Door het beëindigen van de salderingsregeling vermindert het kabinet de belasting van het elektriciteitsnet en daarmee het risico op extra netcongestie. Met het wetsvoorstel Beëindiging van de salderingsregeling voor elektriciteit geeft het kabinet invulling aan het verzoek van de Tweede Kamer om vroegtijdig een toekomstig kader te bieden voor het terugleveren van zelfopgewekte hernieuwbare energie, dat duidelijkheid geeft aan consumenten, de installatiebranche en andere betrokken partijen.’

Het wetsvoorstel dat minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei heeft opgestuurd naar de Tweede Kamer telt slechts 2 pagina’s en gaat er volgens haar voor zorgen dat een aanzienlijke belastingderving per 2027 komt te vervallen. Bij handhaving van de salderingsregeling is er volgens het kabinet sprake van een belastingderving van 574 miljoen euro in 2027 wat oploopt tot structureel € 665 miljoen euro. Met het nu ingediende wetsvoorstel stopt deze derving vanaf 2027 per direct.

Onevenredig laag
De salderingsregeling is in zijn huidige vorm geregeld via artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998. Dat artikel is als artikel 2.31 overgenomen in de Energiewet die afgelopen juni door de Tweede Kamer werd goedgekeurd, maar nog behandeld moet worden door de Eerste Kamer.

Minister Hermans stelt nu voor om artikel 2.31 per 1 januari 2027 uit de Energiewet te schrappen en aan artikel 2.34 enkele zinnen toe te voegen. Met die toevoegingen wordt geregeld dat kleinverbruikers – consumenten en bedrijven met een kleinverbruikersaansluiting – voor de zonne-energie die zij terugleveren een redelijke terugleververgoeding gaan ontvangen en dat deze die niet op een neg*tief bedrag kan worden vastgesteld.

Een vergoeding is volgens het wetsvoorstel niet redelijk als deze onevenredig laag is ‘gezien de kosten en baten van de marktdeelnemer’ en ‘niet concurrerend’ is.

Duurzaam Zilverkamp Wijkvereniging de Zilverkamp Stadskrant Huissen
24/06/2024

Duurzaam Zilverkamp Wijkvereniging de Zilverkamp Stadskrant Huissen

Vrijdag (28-6) kun je ons tussen 14.00 - 16.00 uur bezoeken in de Vijverzaal - 't Zilverhuus in Wijk Zilverkamp Huissen. De adviseurs staan dan voor je klaar zoals je van ons gewend bent! 🙋☕️https://energieloketlingewaard.nl/bezoekons

Energieloket Zilverkamp. Advies nodig? Vragen? Ga dan naar het Energieloket Lingewaard lokatie Zilverkamp vrijdag 31 mei...
29/05/2024

Energieloket Zilverkamp. Advies nodig? Vragen? Ga dan naar het Energieloket Lingewaard lokatie Zilverkamp vrijdag 31 mei 1400-16.00 uur

Ken je onze nieuwe locatie in 't Zilverhuus in Zilverkamp al? Aanstaande vrijdag (31 mei) kun je ons daar tussen 14.00 - 16.00 uur bezoeken in de Vijverzaal. De adviseurs staan dan voor je klaar zoals je van ons gewend bent. 😃🙋‍♂️
https://www.energieloketlingewaard.nl/bezoekons

01/05/2024

Ken je onze nieuwe locatie in 't Zilverhuus in Zilverkamp al? Aanstaande vrijdag (3 mei) kun je ons daar tussen 14.00 - 16.00 uur bezoeken in de Vijverzaal. De adviseurs staan dan voor je klaar zoals je van ons gewend bent. 😃🙋‍♂️
https://www.energieloketlingewaard.nl/bezoekons

Adres

Wieken
Huissen
6852

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Duurzaam Zilverkamp nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Duurzaam Zilverkamp:

Delen