29/03/2022
Peter, koper van één van de appartementen op de begane grond
‘Wát een mooie plek is dit!’
Peter Schotel woont in het dorpje Cruquius, vlakbij Heemstede. Daar heeft hij een ruim appartement op de tweede etage. Hij kocht het in 2009 als eerste bewoner. Aanvankelijk woonde hij er met zijn zoon, maar die is al een paar jaar het huis uit. “Ik woon hier best mooi, met veel ruimte en mooi uitzicht. Maar het is hier ook wel stil eigenlijk. Ik zou graag wat meer in de bewoonde wereld wonen en dichter bij mijn kinderen en kleinkinderen.”
“Mijn dochter woont in Zaandam en mijn zoon in Amsterdam. Ik pas regelmatig op de kinderen van mijn dochter en zij vinden het ook fijn als opa wat dichterbij zou wonen. Daar komt bij: ik wil ook heel graag weer naar de begane grond, zodat ik vanuit mijn huis zo de tuin in kan lopen.”
“Ik ben gaan rondkijken in de buurt van Zaandam en Hoorn. Wat ik tegenkwam aan bestaande appartementen vond ik erg duur en de staat van onderhoud viel me tegen. Ik wil geen opknaphuis meer, dat heb ik gehad. Ik wilde het liefst een huis waar ik zo in kan schuiven. En dan het liefst ook met de techniek van nu, dus vloerverwarming, een warmtepomp en koken op een inductiekookplaat.”
“Zo ben ik bij De 3 Heren terechtgekomen. Het voordeel van een nieuwbouwproject is, als je wordt ingeloot, dat je niet hoeft te bieden; de prijs staat vast. Ik vind het ook prettig dat je het appartement helemaal naar je eigen zin kunt laten opleveren. Het nadeel is natuurlijk dat je er wat langer op moet wachten.”
“Ik ben met mijn zoon op locatie gaan kijken en we waren allebei meteen enthousiast. Wát een mooie plek. In het dorp en toch op een hele rustige plek, dichtbij het water; het Twiske is letterlijk om de hoek. Landsmeer is een dorp met een goede sfeer. Bij het nieuwe appartement komen uitstekende parkeervoorzieningen en als ik wil kan ik straks op de fiets naar mijn dochter en kleinkinderen.”
“Ik had al wat ervaring met nieuwbouw, in mijn huidige appartement ben ik ook de eerste bewoner. De kopersbegeleiding bij De 3 Heren is heel plezierig. Ik wilde een paar lichtpunten erbij en een buitenkraan, dat soort dingen. Als je iets nieuws bouwt, wil je dat meteen goed doen. We zijn nu bezig met de keuken, dat vind ik heel leuk om te doen, want ik houd erg van koken. En daarna mag ik ook het sanitair nog uitkiezen.”
“De uitstraling van de gebouwen vind ik heel stijlvol. Het zijn geen appartementenblokken zoals je die vaak ziet, maar echte villa’s. Ik ben ook blij dat het qua duurzaamheid weer een hele stap verder is dan mijn huidige appartement. Maar waar ik het meest naar uitkijk: straks kan ik mijn woning uitlopen zonder een trap te gebruiken, en kan ik zo de tuin in lopen. Dat heb ik gemist.”