01/10/2023
Fakta er viktig
La oss se på litt fakta om landbruk. Litt for moro skyld. Men mest fordi det er viktig.
Fakta om Norge og land det er naturlig å sammenligne oss med, altså.
EU bruker 570 milliarder kroner i året på landbruket sitt - på Common Agricultural Policy. Hvert år.
400 av disse milliardene går direkte til EUs bønder som inntektsstøtte, 140 milliarder brukes for å støtte distriktene og 30 milliarder til å rette opp i såkalte markedsforstyrrelser.
Av EUs totale fellesbudsjett på 1,500 milliarder utgjør støtten til landbruket 38 prosent.
Og da har jeg ikke regnet ut hvilken verdi importavgiftene og eksportsubsidiene utgjør. Eller den nasjonale støtten som ytes.
EU beskytter nemlig sitt indre marked for landbruksprodukter med importavgifter og -kvoter. Akkurat som Norge gjør.
Landbruksarealet i EU utgjør 40% av det totale landområdet. I Norge er denne andelen 3. Prosent, altså.
Norge bruker omtrent 25 milliarder på støtten til landbruket. Dette beløpet har økt betydelig de siste 2 årene for å kompensere for en voldsom økning i energiprisene som norske myndigheter ønsker at ikke skal tas ut gjennom økte matpriser. Men som likevel blir tatt ut gjennom økte matpriser.
Likevel er det mange som hevder at norsk landbrukspolitikk er noe helt spesielt og sært. Og dyrt, ikke minst.
Hvorvidt dette skyldes at disse menneskene ikke vet bedre eller at de ikke gidder å undersøke hvordan verden egentlig ser ut, skal være usagt.
Et annet og minst like interessant faktum er at det er store prisforskjeller på mat i EU.
Danmark har den dyreste maten i EU - selv om landbruket er veldig moderne, industrialisert og effektivt. Og selv om 60% av landet består av god matjord.
Prisen på mat i Danmark er over dobbelt så høy som i Polen. Som ikke har et like effektivt og moderne jordbruk. Som Danmark.
Alle land i EU tilstreber en så høy selvforsyningsgrad som mulig - selv om de befinner seg midt i verdens største matfat og til tross for at det ikke finnes noen handelsbarrierer mellom landene. Det er fri flyt av varer, tjenester, arbeid og kapital.
Hvorfor gjør de det?
Fordi det er viktig!
Fordi det har en verdi!
Norge har verdens laveste selvforsyning med mat.
Hvorfor har vi det?
Fordi vi ikke synes det er viktig?
Fordi vi ikke synes det har en verdi?
Vi har mer matjord per innbygger enn Tyskland har. Tyskland har en selvforsyning på 90%. Vår vil i år være på litt over 30. Prosent, altså.
Fakta er viktig.
Hvorfor ikke bruke de?
For å få en saklig og faktabasert debatt om det som utvilsomt må betegnes som noe av det viktigste for oss alle - maten vår.
Foto: Arne Andreassen