08/09/2022
POSITIVE ETTER MØTE MED POLITIKERNE
Nedre Kleppe grunneigarlag (NKG) er fornøyde etter paneldebatten om utviklingen av Storebotn Næringspark i går.
- Det er svært positivt at politikerne er samstemte i at Storebotn skal utvikle seg videre, sier NKGs styreleder Therese V. Hegland.
- Det virker som om politikerne har satt seg godt inn i utfordringene Askøy har fremover mot 2040, og ser viktigheten av tett samarbeid mellom næringsliv, boligutbyggere og politikere, sier hun.
Den komplekse vannproblematikken Storebotn står overfor var et viktig tema under paneldebatten. Askøy kommune bevilget ti millioner kroner til høydebasseng i 2008, men disse midlene ble tatt ut i 2017 da VA fikk behov andre steder.
I dag er det ferdig planerte tomter som store aktører er interesserte i, men som ikke kan selges da det mangler vann. NKG ønsker at kommunen går inn med 30 millioner kroner til prosjektet, og garanterer selv for det resterende om det skulle bli dyrere.
Politikerne pekte tidlig på at det trolig vil være lovstridig å bevilge disse pengene, et punkt som egentlig var veldig ferskt for mange av de involverte. Men de var også enige om at det skulle være mulig å se på løsninger her. Styremedlem i NKG Andre Remme oppsummerer det slik:
- Det var litt uheldig for debatten at det kom ut et nytt moment i saken like før debatten, som vi i NKG ikke hadde fått lest, kvalitetssikret eller kommentert, sier han.
- Det førte nok til at debattantene var mer reserverte en ellers. Men det viser på god måte hvor kompleks denne type utfordringer er og hvor viktig det er at vi prøver å finne gode løsninger sammen, sier Remme.
Remme berømmer også politikerne for å stille mann- og kvinnesterke til debatt.
- Det virker som om at det er bred politisk enighet om hvor viktig utviklingen i Storebotn har vært, hvordan den er, og hvordan den kommer til å bli i fremtiden på Askøy, sier Remme.
- Slik jeg tolket det, så var det et ønske og en vilje til å finne gode løsninger på de konkrete oppgavene vi står ovenfor, som vannforsyning, utvidelse mot øst og videre utvikling, sier han.
- Vi fikk belyst på en god måte hvor komplekst disse sakene er for politikerne og hvor viktig det er at vi får frem riktig, relevant og oppdatert informasjon om saksgang, utvikling og utfordringer. Det er viktige beslutninger som skal tas på grunnlag av dette.
Før paneldebatten var det innlegg fra Sandra Haugland i Askøy Næringsråd og næringsutvikler i Askøy kommune, Solveig Wiik.
Samt Kårleiv Brattli (bildet) og Andre Remme fra NKG.
Både NKG og arrangør Askøy Næringsråd ønsker samtidig å takke Arne Hammer og Karsten Moholt for å stille sine lokaler til disposisjon for debatt om næringsparkens fremtid.