Storebotn Næringspark

Storebotn Næringspark Storebotn næringspark er Askøys største næringspark med sine 200 bedrifter og ca. 1300 ansatte. Næringsparken har et areal på 660 daa., hvor av ca.

halvparten er utbygget. I dag selges ferdig planerte tomtearealer, tilrettelagt med vei, vann, avløp og strøm. Og det er tydeligvis attraktivt å etablere seg i Storebotn. Det siste året er det solgt 8 tomter i næringsparken. Blant annet er det solgt en større tomt til et Tysk firma. Det har vært en prioritert oppgave å klargjøre vei- og VA-anlegg for kommunal overtakelse. Her er vi snart i mål. De

t er også ønskelig å få laget et nytt skiltsystem for næringsparken. Forhåpentligvis vil dette kunne bli etablert før årsskiftet. Som de fleste har lagt merke til foregår der også arbeider ved innkjørselsen til næringsparken. Her skal det bli ny bilforretning og dagligvarebutikk. I den forbindelse skal krysset oppgraderes (se vedlagte situasjonsplan). Styret i Nedre Kleppe Grunneigarlag AS

14/12/2022
08/09/2022

POSITIVE ETTER MØTE MED POLITIKERNE
Nedre Kleppe grunneigarlag (NKG) er fornøyde etter paneldebatten om utviklingen av Storebotn Næringspark i går.
- Det er svært positivt at politikerne er samstemte i at Storebotn skal utvikle seg videre, sier NKGs styreleder Therese V. Hegland.
- Det virker som om politikerne har satt seg godt inn i utfordringene Askøy har fremover mot 2040, og ser viktigheten av tett samarbeid mellom næringsliv, boligutbyggere og politikere, sier hun.

Den komplekse vannproblematikken Storebotn står overfor var et viktig tema under paneldebatten. Askøy kommune bevilget ti millioner kroner til høydebasseng i 2008, men disse midlene ble tatt ut i 2017 da VA fikk behov andre steder.
I dag er det ferdig planerte tomter som store aktører er interesserte i, men som ikke kan selges da det mangler vann. NKG ønsker at kommunen går inn med 30 millioner kroner til prosjektet, og garanterer selv for det resterende om det skulle bli dyrere.

Politikerne pekte tidlig på at det trolig vil være lovstridig å bevilge disse pengene, et punkt som egentlig var veldig ferskt for mange av de involverte. Men de var også enige om at det skulle være mulig å se på løsninger her. Styremedlem i NKG Andre Remme oppsummerer det slik:
- Det var litt uheldig for debatten at det kom ut et nytt moment i saken like før debatten, som vi i NKG ikke hadde fått lest, kvalitetssikret eller kommentert, sier han.
- Det førte nok til at debattantene var mer reserverte en ellers. Men det viser på god måte hvor kompleks denne type utfordringer er og hvor viktig det er at vi prøver å finne gode løsninger sammen, sier Remme.

Remme berømmer også politikerne for å stille mann- og kvinnesterke til debatt.
- Det virker som om at det er bred politisk enighet om hvor viktig utviklingen i Storebotn har vært, hvordan den er, og hvordan den kommer til å bli i fremtiden på Askøy, sier Remme.
- Slik jeg tolket det, så var det et ønske og en vilje til å finne gode løsninger på de konkrete oppgavene vi står ovenfor, som vannforsyning, utvidelse mot øst og videre utvikling, sier han.
- Vi fikk belyst på en god måte hvor komplekst disse sakene er for politikerne og hvor viktig det er at vi får frem riktig, relevant og oppdatert informasjon om saksgang, utvikling og utfordringer. Det er viktige beslutninger som skal tas på grunnlag av dette.

Før paneldebatten var det innlegg fra Sandra Haugland i Askøy Næringsråd og næringsutvikler i Askøy kommune, Solveig Wiik.
Samt Kårleiv Brattli (bildet) og Andre Remme fra NKG.

Både NKG og arrangør Askøy Næringsråd ønsker samtidig å takke Arne Hammer og Karsten Moholt for å stille sine lokaler til disposisjon for debatt om næringsparkens fremtid.

02/09/2022

PANELDEBATT I STOREBOTN NÆRINGSPARK
Vi tyvstarter valgkampen med paneldebatt i kantinen til Moreld Karsten Moholt, onsdag 7. september kl 18-20.
Tema for kvelden er dagens status for Storebotn Næringspark, og utviklingen videre. Vannforsyning blir et viktig punkt i debatten, samt boligbygging og utvidelse av næringsparken.
Alle partiene i k-styret er invitert til panelet. Møteleder blir Yngve Johnsen, og arrangør er Askøy Næringsråd
Alle er velkommen som tilhørere :-)

06/04/2022

KJØP DIN EGEN SEKSJON I PARKEN 😃
Hva med rett og slett kjøpe din egen lagerseksjon i Storebotn Næringspark ? Nå lanserer MittEgetLokale 34 nye selveierseksjoner på 72 og 144 kvm, med opptil seks meters høyde. Disse har en startpris på 1.400.000 kroner, og alle lokalene er klargjort for tilkobling av vann, avløp og bredbånd.
Mer info finner du på www.mittegetlokale.no

06/04/2022
09/06/2021
28/10/2020
27/11/2017

Vi gratulerer Montera AS Med Næringsprisen 2017!

Adresse

Storebotn
Kleppestø
5309

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Storebotn Næringspark legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del

Type