03/08/2025
🎣 Viktig nytt for alle som er interessert i fisketurisme i Norge
Fra 1. august 2025 innføres det nye regler for turistfiske i Norge
Her er noen av de viktigste endringene:
✅ Alle turistfiskebedrifter må rapportere fangst digitalt – hver eneste dag.
✅ Det innføres 12-års aldersgrense for å kunne bruke utførselskvoten.
✅ Det blir strengere krav til eksportdokumentasjon ved grensepassering.
✅ Utførselskvoten reduseres til 15 kg fra 1. januar 2026, og videre til 10 kg fra 2027 (to ganger per år).
⸻
🎣 Hva betyr dette – og hvorfor er det viktig?
Vi har i lang tid sett at turistfiske dessverre også har hatt en bakside. Overfiske, dårlig kontroll, og useriøse aktører som ødelegger for alle oss som faktisk ønsker å drive dette på en bærekraftig og ansvarlig måte.
For oss handler ikke dette om å begrense opplevelsen – tvert imot.
Vi tror på at det er selve fisketuren som er det viktigste. Det er naturen. Det er spenningen med å få fisk. Det er latteren i båten. Det er å komme i land med stive armer og store smil. Det er ikke antall kilo i fryseboksen som gir deg minnene for livet.
⸻
🌊 Vi driver i vakre Snillfjord – og vi ønsker å gjøre det i mange tiår fremover.
Som en lokal aktør kjenner vi på ansvaret. Både overfor naturen, kundene våre og de som kommer etter oss. Vi vil at våre barn og barnebarn skal få oppleve det samme eventyret vi får være en del av hver dag.
Når yrkesfiskerne i Norge har fått sine kvoter kuttet dramatisk, så er det bare rett og rimelig at vi i turistfiske-næringen også tar vår del av ansvaret. Det handler om rettferdighet – og om respekt for havet.
⸻
💬 Så hva skjer videre?
Vi kommer selvfølgelig til å følge alle krav som stilles. Vi har allerede gode rutiner for rapportering og bærekraft – og vil tilpasse oss alt som kommer.
Vi håper også at disse reglene vil gjøre det langt vanskeligere for aktører som ikke tar dette på alvor å fortsette. Det gagner alle som jobber seriøst – og det gagner havet.
⸻
Vi er stolte av å kunne tilby fiskeopplevelser i verdens vakreste land– og det skal vi fortsette med. På en ansvarlig, trygg og bærekraftig måte. 🎣💙
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss innfører fra 1. august i år nye tiltak for å sikre en mer bærekraftig turistfiskenæring.